Norge

Musikksalget opp - julesalget floppet

Sirkus Eliassen, brødrene Magnus og Erik, er mest spilte norske artist på både Wimp og Spotify i fjor, og bidro til at det totale musikksalget gikk opp i Norge. Foto: Jan Gunnar Furuly

For første gang på åtte år gikk det totale musikksalget opp i Norge i 2012. Strømming er årsaken.

  • Robert Gjestad

I et drøyt tiår har alle piler pekt brått nedover for musikksalget både i Norge og resten av den vestlige verden, men i 2012 snudde dette hos oss.

Det totale musikksalget gikk opp med syv prosent i fjor, sammenlignet med året før.

Det er første gang siden 2004 at salget går opp melder Ifpi, bransjeorganisasjonen for de store og internasjonale plateselskapene.

— Syv prosent må sies å være en solid oppgang, og jeg tror ikke toppen er nådd, sier direktør Marte Thorsby i Ifpi.

Strømmer på

Den er strømming av musikk fra nettjenester som Spotify, Wimp og Beat.no som er årsaken til økningen i musikksalget.

Strømming utgjør nå 45 prosent av totalsalget, mens betalt nedlastning utgjør 16 prosent og fysisk salg 39 prosent.

Økningen i strømming de to siste årene er meget markant. Stømmeandelen av totalsalget har vokst fra 13 prosent i 2010 via 32 prosent av totalsalget i 2011, til fjorårets 45 prosent.

For deler av musikkbransjen, de største artistene og plateselskapene med mange artister og solid backkatalog, er strømming altså blitt den store redningsbøyen. De mindre selskapene og artistene med liten backkatalog er derimot ikke like fornøyd, og mener at de tjener for lite pr. lytt i musikkbransjens nye strømmeøkonomi.

Juleflopp

En pil som derimot ikke peker oppover, er den for det tradisjonelle julesalget.

— Vi ser en markant nedgang i det fysiske salget i desember.Dette viser at julesalget av musikk ikke har samme betydning som tidligere, sier sier Marte Thorsby i en pressemelding.

Les også

Folk har vent seg til at det skal være gratis

Desember har tradisjonelt vært årets viktigste måned for musikkbransjen, men i fjor gikk salget ned med 14 prosent, sammenlignet med 2011.

Den fysiske CD-en er med andre ord ikke like populær som julegave som tidligere.

Vinyl opp

Den aller største oppgangen innen musikkfeltet i 2012 er det likevel den tradisjonelle vinylen som har. Etter mange år ute, er vinylen på god fart tilbake hos flere og flere.

Les også

«Dette er de beste norske albumene fra 2012»

I 2012 gikk salget av vinyl opp med hele 67 prosent sammenlignet med året før.

Vinyl utgjør likevel fortsatt en marginal andel av den samlede omsetningen av musikk ut fra leverandør, og står for kun 11 av de totalt 545 millionene som det ble solgt musikk for i 2012.

Les også

  1. Årets norske strømme-hit ga 250.000 kr. i inntekt