Nå er 55 bompengeselskaper borte
I 2014 hadde Norge 60 bompengeselskaper. Nå er tallet fem.
Det er 4. juni 2014. Den forholdsvis ferske samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) serverer følgende ambisjon i Aftenposten:
– Et bomselskaps eneste rolle er å ta inn bompenger. Norge klarer seg med én skatteetat. Vi trenger ikke alle styrene i bompengeselskaper med lokale politikere. Med ett til tre selskaper får vi profesjonalisert hele bransjen.
I juni hadde Norge 60 bompengeselskaper.
Litt over fire år senere bringer hans etterfølger og partifelle Jon Georg Dale ambisjonen nesten i havn, og kan konkludere med at resultatet ble fem.
Onsdag ble avtale undertegnet med det femte og siste selskapet i den nye organiseringen av norske bompengeselskaper. Styreleder Frode Espen Enoksen og daglig leder Erling Adelstein Bortne fra Bompengeselskapet Nord AS signerte avtalen på vegne av selskapet som eies av fylkeskommunene Nordland, Troms og Finnmark.
Vil kutte takster med 10 prosent
– Vi sparer penger på stordriftsfordeler. I tillegg sørger vi for å redusere bompengetakster utenfor byområdene. For neste år foreslår vi en bevilgning på 531,4 millioner kroner. Dermed settes takstene ned med 10 prosent i flere prosjekter, sier Dale i en pressemelding.
De rødgrønne var i gang med å kutte
Det hører imidlertid med at arbeidet med å legge om til regionale bompengeselskaper var i gang lenge før juni 2014.
I mars 2011 serverte daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) en ambisjon å kutte ned til 19 selskaper, eller færre. Målet den gang var å kutte utgiftene til bompengeselskapene fra 100 til 50 millioner kroner.
Dette er de fire andre selskapene:
- Fjellinjen (Oslo og Akershus)
- Vegamot AS i Midt-Norge (Møre og Romsdal og Trøndelag)
- Sørvest Bomvegselskap AS (Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane)
- Øst (Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark)