Norge

- Også elbiler tar opp plass og lager kø

Fordelene for elbilene har gått for langt. Det er tross alt snakk om biler, mener Opplysningsrådet for Veitrafikken.

El-biler har mange fordeler i Norge i dag. Fremover kommer hydrogenbiler for fullt på markedet. Skal de få tilsvarende fordeler? Da kan det bli trangt i kollektivfeltene fremover, som her i Bjørvika i Oslo.
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Trafikkforsker Bård Norheims (Urbanet) brannfakkel om hvordan subsidiene til el-biler slår ut har vakt storm.

Tirsdag skriver Aftenposten om spriket mellom fordelene elbilistene har sammenlignet med kollektivtrafikantene:

Les også

Kollektivpendlerne taper grovt mot Tesla-folket

.

I sosiale medier går debatten høyt. En lang rekke bilister har også via epost og telefon tatt kontakt med Aftenposten for å få en slutt på det de beskriver som en «kampanje mot elbiler», eller for å få en endring av dagens store fordeler, spesielt for eiere av populære Tesla.

LES OGSÅ:

Dette mener kollektivtrafikanten om fordelene

Les også

Teslabilistene: - Hva slags biler ønsker de i sentrum?

— Det har gått for langt

Øyving Solberg Thorsen er direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken, en paraplyorganisasjon for 22 landsdekkende organisasjoner med interesse for vei- og transportutvikling.

Han mener i likhet med Bård Norheim at det er gått for langt med elbil-fordelene.

- Det er jo ikke riktig å la én teknologi få så mange fordeler, når det tross alt er snakk om biler. Også elbiler tar opp plass og lager kø. De burde bli behandlet mer på linje med andre biler, sier Thorsen.

LES OGSÅ:

Nå kommer hydrogenbilene

Likevel mener at han elbiler fortsatt vil trenge drahjelp på bilmarkedet.

Til neste år kommer Toyota med en ordinær hydrogenbil-modell på verdensmarkedet. De lader ikke strøm som el-biler, men må i stedet tankes fra slanger som dette.

— Og personlig irriterer jeg meg ikke over Tesla i kollektivfeltet, sier han videre.- Men neste år kommer hydrogenbilene for fullt. Både Toyota, Hyundai og Mercedes har biler på gang. Det blir helt galt om ikke de skal få like store fordeler som elbilene. De kommer til å koste omtrent like mye som Tesla, men vil nok ikke utseendemessig være like attraktive, legger han til.

Nissan, Daimler og Ford har varslet at de vil masseprodusere el-biler innen 2017.

Samferdselsdepartementet opplyser til Aftenposten at hydrogenbiler som nullutslippskjøretøyer har tilgang til kollektivfelt på lik linje med elbiler. De reiser også gratis med ferger og kjører betaler ikke ved bomstasjoner.

Sammenligner med Tysklands solsubsidier

Sjur Kasa er professor og jobber ved miljøorganisasjonen Cicero.

Sammen med Olav Wicken har han skrevet boken Energirikdommens paradokser.

- Jeg er ingen elbilekspert. Men hvis man skal få til teknologiutvikling er man avhengig av markeder. Man må gi drahjelp, selv om det ikke er kostnadseffektivt der og da. Se på solcellesubsidiene i Tyskland. De var kostbare i starten, men falt nesten sjokkerende raskt, sier Kasa.

- Fjern rikmannsfordelene

Sosialistisk Ungdom, SVs ungdomsorganisasjon, krever med bakgrunn i Aftenpostens artikkel at «rikmannsfordelene» ved Tesla fjernes.

Stortingsrepresentant og tidligere miljøminister Bård Vegar Solhjell (SV) er mer forsiktig.

— Det er ingen tvil om at elbilpolitikken ikke er fordelingspolitikk. Den innebærer at folk med god inntekt får fordeler. Men ikke alt vi gjør i miljøpolitikken er fordelingspolitikk. Det er ikke tenkbart at det kan skapes et marked for elbiler uten introduksjonstilbud, sier Solhjell.

LES OGSÅ:

Les også

Tesla kommer med flere modeller

— Så tror jeg alle forstår at dette tilbudet kommer til å bli dårligere i årene som kommer. Den viktigste lærdommen er uansett at det absolutt beste klimatiltaket innenfor transport er hvis folk reiser kollektivt. Det er åpenbart at det her brukes for lite penger, sier Solhjell.

El-bilforening: - For lettvint

— Det er uredelig å sette to gode tiltak opp mot hverandre. Vi trenger større satsing på kollektivtransport og sykkel. Men samtidig må vi framskynde overgangen til utslippsfrie biler. Elbiler må settes opp mot og sammenliknes med fossile biler, ikke buss og sykkel, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Mange har kjøpt seg el-bil de siste årene. Null-moms gjør bilene relativt sett rimelige, og det følger med flere andre fordeler. Teslaene, med sitt sportsbildesign, er lett å få øye på i bybildet.

— På kort sikt vil elbilen erstatte fossile biler i byene. Det tar tiår å bygge ut kollkektivtilbudet og sykkelveinettet. På lengre sikt kan utslippsfrie biler flytte ut på landet der det ikke er befolkningsgrunnlag for godt nok kollektivtilbud. Allerede i dag ser vi at den største økningen i elbilsalget er i utkantstrøk, sier Bu.LES OGSÅ:

Les også

Derfor går lyden i en Tesla til 11

Han mener mye av analysen er basert på utdatert kunnskap om elbilmarkedet.

To av fem el-biler til Oslo og Akershus

— Myter om elbil som har blitt gjentatt så ofte at de til slutt har blitt en sannhet.For eksempel er ikke elbil et vestkantfenomen lenger. I dag er det bare to av fem elbiler som blir solgt i Oslo og Akershus. I 2009 var andelen fire av fem.

— Det er også feil at elbilen kommer i tillegg til vanlig bil. Vår egen spørreundersøkelse blant elbilister (gjennomført i juni med 3400 svar) viser at 8 av 10 elbiler erstatter bruk av fossil bil. En kommende rapport fra TØI bekrefter dette tallet, sier Bu.

Han viser til en artikkel på organisasjonens hjemmeside.

Les også

  1. Tatt med promille på Segway

  2. «Miljøgaten» blir forkjørsvei uten fartshumper

  3. - Oslo kan bli best i verden på bildeling

Les mer om

  1. Samferdsel