Norge

Helsedirektoratets nye råd: Tren dere svette!

For første gang er helsemyndighetene klare på at vi må sitte mindre, trene så vi blir svette, ta tran og spise fisk.

80 år gamle Jenny Lippestad tar hardt i sammen sin personlige trener på Elixia treningssenter i Oslo sentrum. Mette Bugge

  • Tine Dommerud
    Journalist
  • Mette Bugge

Dette kommer frem i anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet som ble lagt frem av divisjonsdirektør i Helsedirektoratet Knut-Inge Klepp onsdag formiddag.

Rådene var klare, men ikke veien til målet.

Barn skal trene minst en time hver dag, voksne og eldre ca. tre timer i uken.

En av dem som mener at man ikke når mål med god vilje alene, er leder av Fysioterapiforbundet Fred Hatlebrekke. Han er særlig opptatt av de eldre, og mener at god eldreomsorg er langt mer enn komfort og hvile.

– Ikke nok å kaste ballong

– Men da holder det ikke at det eneste tilbudet for fysisk aktivitet på sykehjem er å sette de eldre i en ring og be dem kaste en ballong til hverandre , sier Hatlebrekke.

afp000609309.jpg Mette Bugge

En av dem som ikke ligger på latsiden, er Jenny Lippestad (80). Hun trener regelmessig på Elixia treningssenter i Oslo sentrum.Da Aftenpostenvar med henne på en økt med personlig trener for noen måneder siden, understreket hun at det var viktig for henne å ikke bruke alderen som en unnskyldning for å sitte i ro.

— Godt for kropp og sjel, fastslår hun.

Les også:

Les også

Jenny (79) har personlig trener

150 minutter i uken

Helsedirektoratets Knut-Inge Klepp la onsdag frem konkrete råd om hvor mye vi må bevege oss for at det skal være en helsegevinst. Denne gangen skiller Helsedirektoratet mellom moderat og intensiv trening.

– Både her til lands og internasjonalt har vi fått øynene opp for den store, selvstendige helserisikofaktoren stillesitting. Regelmessig fysisk aktivitet to-tre ganger i uken veier ikke opp for risikoen det medfører å sitte ned store deler av dagen. Det er viktig å vektlegge dette i anbefalingene, og det er nødvendig at dette gjøres kjent hos helsepersonell, hos arbeidsgivere og i befolkningen for øvrig, sier Klepp.

Anbefalingene om fysisk aktivitet for voksne er minst 150 minutter med moderat fysisk aktivitet per uke, altså 30 minutter fem dager i uken, eller en fordeling av aktiviteten i bolker på minst ti minutter hver.

Mer trening, større gevinst

– Mange tror at man må trene for å få helsegevinst, men allerede ved lavere nivåer av fysisk aktivitet ser vi stor effekt. Fysisk aktivitet fremmer helse, gir overskudd og er et viktig og veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av over 30 ulike diagnoser og tilstander, sier Klepp.

– De nye anbefalingene er i tråd med det WHO og andre internasjonale fagmiljøer anbefaler. Det er dokumentasjon for at 150 minutter moderat aktivitet i uken reduserer risikoen for sykdommer som følge av en inaktiv livsstil. Vi poengterer imidlertid i anbefalingene at mer aktivitet gir ytterligere helsegevinst, sier Klepp

Les også:

Les også

Endrer helseråd om laks fra mandag

Redusert risiko for sykdom

De norske retningslinjene er langt på vei en oppfølging av de nordiske.

Nordic Nutrition Recommendations (NNR) oppdateres hvert 8. år og er det viktigste referansepunktet for de nasjonale anbefalingene om kosthold og fysisk aktivitet i Norden. NNR danner også grunnlaget for det nordiske Nøkkelhullsmerket.

– Den nordiske oppdateringen av kunnskapsgrunnlaget underbygger og styrker de norske rådene om kosthold og fysisk aktivitet. Følger man anbefalingene, øker man mulighetene for god helse og minsker risikoen for utvikling av hjerte— og karsykdommer, kreft, overvekt og diabetes, sier Knut-Inge Klepp.

R iktig fett

I de nye anbefalingene legges det stor vekt på at man skal begrense mengden mettet fett og transfett og øke andelen umettet fett i kostholdet.

Kostens totale fettinnhold vektlegges i mindre grad enn tidligere.

D-vitaminmangel kan bekjempes ved hjelp av tran. Steinholt Ingar Haug

Denne gangen trekkes det også frem at nordmenn trenger D-vitamin. En T-skje med tran dekker dagsbehovet. — Eller 10 minutter i solen hvis vi er så heldige å få se den i sommer, sier Klepp.

Kostråd: Helheten viktigst

Helseyndighetene anbefaler økt inntak av grønnsaker, bønner, frukt og bær, fisk og sjømat samt nøtter og frø.

I tillegg anbefaler de å erstatte raffinerte kornvarer med fullkornsprodukter, smør og smørbasert matfett med vegetabilske oljer og matfett basert på vegetabilske oljer samt fete meieriprodukter med magre varianter.

De anbefaler også å begrense inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, drikker og matvarer tilsatt sukker, salt og alkohol.

- Vi vet at norske barn får i seg alt for mye sukker, selv om vi ser en viss nedgang, sier Klepp.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Helse

Relevante artikler

  1. SPREK

    Forskning: Slik må du trene for å leve lengst mulig

  2. SPREK

    19 råd for en sunnere livsstil

  3. SPREK

    Mye stillesitting? Så fysisk aktiv må du være for å motvirke den negative effekten.

  4. SPREK

    Er det et problem å sitte mye stille så lenge du trener?

  5. VITEN

    70 prosent er for lite fysisk aktive. Hvordan påvirker pandemien dette?

  6. SPREK

    Anbefaler tre typer kosthold for god helse