Norge

Coacher tar over klasserommet

  • Miriam Lund Knapstad
    Journalist
  • Kjersti Nipen
    Journalist
Øyvind Hammer kurser elever i motivasjon
  • Du kan irritere deg over at rosebusken har torner. Eller glede deg over at tornebusken har roser, sier motivator Øyvind Hammer. Elevene sitter som fjetret.

Det er dagens første time, og fortsatt mørkt utenfor klasseromsvinduene. Men elevene er lys våkne. Motivator Øyvind Hammer snakker i utropstegn, om lykke, om motivasjon, om å leve bare én gang!

Han forteller om det mangeårige samarbeidet med Ole Einar Bjørndalen. En av verdens beste idrettsutøvere. Også han kan skyte bom. Da gjelder det å fokusere på det du kan gjøre noe med, ikke gamle nederlag.

— Du må nullstille deg, sier Hammer med hevet røst.

For elevene handler det mest om skolearbeid, om å prestere sitt beste når de nå først skal gå på skolen.

— Da må vi jobbe med motivasjon, sier Hammer og fyrer opp en kraftsalve om syteklubber (de bør man holde seg unna!) og sammenligning (med deg selv, ikke andre!).

Les A-magasinreportasjen:

Les også

Slik får du et bedre liv: Tenk negativt

Coachingbransjen sprer seg

Hammer har siden i høst fulgt opp en hel skoleklasse i Finnmark, på Bjørnevatn skole. De har fått 242 000 kroner i støtte fra Utdanningsdirektoratet for å bruke på arbeid med læremiljø, ettersom frafall er et stort problem.

Skolen har satt i gang et prøveprosjekt med Hammer for å få flere elever til å gjennomføre en treårig videregående skole. Men denne dagen er han imidlertid gjestelærer på Engebråten skole i Oslo.

— Vi jobber med å snu tanken om at skolen er et sted der man oppholder seg, til å tenke på hva elevene kan gjøre for å få mest mulig ut av tiden. Det handler om motivasjon og tidsstyring, sier Hammer.

- Trenger man en coach til dette, når man har lærere?

— Jeg tror lærere også kan gjøre dette! Men lærere har mye å gjøre, og for noen faller det mer naturlig å motivere enn for andre, sier Hammer.

Skoleelevene Sunniva Tjernæs, Sara Groth, Synnøve Borgersen og Zsofia Fedoresak er ikke i tvil om at motivasjon til Olav Hammer hjelper.

Coachene inntar nye arenaer

Hammer er bare en av mange mer eller mindre selvlærte coacher som nå inntar stadig flere arenaer i Norge. For det som i sin tid var et verktøy for lederutvikling, har spredt seg til områder som kommunesektoren, sykehus og utdanningssektoren. I Nav får ansatte i barnevernstjenesten hjelp til daglige mindfullnessøkter for å stresse ned, og på Ullern skole har de eksperimentert med tilbud om personlig coach til hver enkelt elev.

Den danske psykologiprofessoren Svend Brinkmann sier i fredagens A-magasinetat selvhjelpsindustrien gjennomsyrer både privatliv, arbeidsliv og utdanning på en måte som er blitt en utviklingstvang i hele samfunnet.

Samtidig uttrykker Lisa Vivoll Straume, som har doktorgrad i psykologi og leder utviklingsfirmaet Mind, bekymring over det faglige nivået i en bransje med mange kommersialiserte tilbud.

Alle kan kalle seg coach

For coaching er ingen beskyttet tittel. Dermed kan alle kalle seg coach eller motivator. Noen hviler seg på eksempelets makt, og tar utgangspunkt i erfaringer fra eget liv. Men etterspørselen har også gitt en boom i tilbudene om ulike coachutdanninger. En rekke kurs— og nettbaserte tilbud lover deg coachingkompetanse, med og uten utgangspunkt i internasjonale standarder. På BI er coaching blitt høyskolefag, med tre ulike kurs i coaching. De har hatt jevn tilstrømning de siste årene, og denne våren tar rundt 50 studenter fag i coaching.

- Er det et problem at alle kan starte med coaching?

— For så vidt, men det har vært en utvikling mot mer «ordning och reda» de siste ti-femten årene. I dag brukes coaching gjerne mer målrettet, for eksempel mot brukere i Nav eller skoleelever som faller ut. Brukt i organisasjoner begynner vi også å se forskning på at coaching kan gi økonomisk gevinst, sier fagansvarlig Stig Ytterstad.

I motsatt fall mener han coaching kan være direkte helsefarlig, for eksempel om feil type ledere begir seg ut i farvann de ikke forstår. Ytterstad understreker at det krever mer for å drive profesjonelt som coach enn et enkelt kurs på BI.

- Mye sprøyt

Motivator Øyvind Hammer er selvlært, men har 20 års samarbeid med Ole-Einar Bjørndalen under beltet. Det gir pondus i dette markedet. For Hammer er også enig i at det finnes mye sprøyt på markedet. Folk som sverger til The Secret- filosofien, der man bare skal tenke gode tanker og få gode ting i retur, er blant eksemplene på det.

— Jeg er enig i at det kan bli altfor mye selvutvikling, og at det kan føre til et press på folk. Men jeg synes ikke vi skal slutte med coaching der det er viktig, og kan løse problemer. Disse verktøyene er jo nyttige. Problemet er når noen overdriver effekten av dem. Positiv tankegang kan ikke flytte fjell. Men de kan gjøre det lettere å gå over fjellet, sier Hammer.

Les også

  1. Boken «Stå imot» er befriende hjernevask

  2. - Mange foreldre mener de kan jobben bedre enn lærerne

  3. Psykologiprofessor advarer mot selvhjelpsbøker

  4. Psykiater Finn Skårderud: Hva skjedde med det sosiale?

  5. De misliker å bli målt på jobb

  6. Puster seg til bedre ledelse