Norge

«Mange frafalne later som de er muslimer»

  • Olga Stokke
    Journalist
rrrr811_doc6mgu3pl7fyvm8w862hh.jpg

Klart det var skremmende da han fikk e-posten med bildet av det avkappede hodet til den amerikanske journalisten Daniel Pearl. Avsenderen skrev: «Jeg drømmer om å holde ditt hode slik».

Trusselen kom etter at Mahammad Rah hadde skrevet et kritisk innlegg om tro og livssyn på en kurdisk nettside.

— Min mor gråt. Far ble sint fordi jeg skapte frykt rundt meg. Det har jeg dårlig samvittighet for, men jeg jobber for kulturell og religiøs reform.

— Jeg vil bidra til at flere tør å være seg selv. Det er utrolig at man i 2015 skal være redd å ytre sine meninger.

  • **_Dette er én av dem som nå står frem i Aftenposten som eks-muslim. Les hovedsaken
Les også

her

!_**

— Syntes synd på ikke-praktiserende

16 år gammel kom Rah til Norge sammen med foreldrene og ni søsken. I oppveksten var han i moskeen så ofte han kunne. Han opplevde at islam ble glorifisert. Hver gang det ble snakket om andre religioner - på skolen, hjemme eller i moskeen - var det på en nedlatende måte.

-Jeg så ned på, og syntes synd på, dem som ikke var så veldig praktiserende.

En venn av svigerfamilien, en kurdisk filosof med imamutdannelse, som kom til å spille en stor rolle for Rahs livssyn. Han så alltid frem til filosofens besøk da de drakk te, spiste solsikkefrø og diskuterte.

— Han var ganske liberal, og kritisk til det meste, særlig religion. Han fikk meg til å lese selv, ikke bare høre på andre.

Bokhyllen hjemme på Skedsmo er full av bøker om islam, hadith-samlinger av kjente hadith-samlere som Sahih al-Bukhari og Sahih Muslim. Øverst i bokhyllen ligger ikke Koranen, men tidligere Aftenposten-journalist Halvor Tjønns biografi om profeten Mohammed.

Rah drar ut bøker, leser høyt fra avsnitt som han har gulet ut. Kommenterer. Han har lest koranen flere ganger, både på kurdisk, norsk og arabisk. Han tror han har lest alle hadither som de sunnimuslimske sharia-lovene er basert på.

Diskusjon om «pedofil Mohammed»

Da han hadde praksis i en barnehage, oppsto diskusjon etter saken der Runar Søgaard, Carola Häggkvists eks-mann, hadde omtalt profeten Mohammed som en «forvirret pedofil».

— Jeg syntes det var vanskelig, det var mitt forbilde som ble kritisert. For meg var profeten feilfri. Jeg spurte svigerfar, som er en klok mann og utdannet imam, om det var sant at profeten hadde giftet seg med et barn. Han forklarte de forskjellige argumentene for giftemålet. Det er uenighet blant muslimer om Aishas alder. Noen sier at hun var 14, men det fremgår av blant andre al-Bukhari at hun var ni år på bryllupsnatten. Han sa også at Mohammed hadde politiske motiver med giftemålet, knytte slektskapsbånd med Abu Bakr, Aishas far, som var en respektert og mektig personlighet i Mekka.

— Dette kunne jeg ikke fordøye. Hvordan kan man forsvare at en mann på over 50 år gifter seg med et lite barn? Jeg følte at jeg var blitt lurt: Hvorfor hadde ingen fortalt meg om dette?

Testet Gud

Rah kom til et punkt da han ville teste Guds allmakt.

— Jeg tenkte: Gud, gi meg et tegn på at du finnes. Jeg forventet at Gud skulle snakke til meg. Jeg holdt opp venstre pekefinger og sa til Gud at han kunne gjøre den lam, som et tegn på at han finnes. Jeg sa: Gud nå er jeg på vei ut, nå blir du vel sint? Jeg satte en svarfrist på en uke. Men jeg hørte ingenting.

Nå definerer han seg som ikke-troende agnostiker. Familien har akseptert hans forvandling, men han har mistet venner. Han beskriver prosessen som å bygge om et gammelt hus. Det gamle inventaret må rives og kastes, så må huset fylles med nytt innhold. For seks år siden ble han medlem av Humanetisk forbund, han trengte å fylle tomrommet etter religionen.

— Mange frafalne later som de er muslimer. Noen forsvarer til og med islam fordi det sikrer dem sosial tilhørighet eller økonomiske goder.

- Er du engstelig for å stå frem som en frafallen muslim?

— Ja, men jeg er mer redd for at det kan få konsekvenser for min familie enn for meg selv. Kona er ikke «happy» for dette.

-Men skal jeg la engstelsen styre livet mitt? Skal jeg leve i fangenskap og gi utrykk for det motsatte av det jeg mener? Vi som bor i Norge, har vunnet i lotto. Vi lever i et fritt land. Men alle som velger å være kritisk til islam, leker med ilden. Jeg kommer til å dø en dag, og da vil jeg heller dø som meg selv, ikke som en som andre forventer at jeg skal være.

Les mer om

  1. Islam i Norge