Bane Nor vil ha ny organisering: – Designet er feil
Bane Nor mener dårlig arbeidsdeling med Jernbanedirektoratet er en viktig del av forklaringen på de store kostnadsoverskridelsene de siste årene.
Mandag var det høring i Stortinget om Bane Nor. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) var blant deltagerne. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB
- NTB
– Hele designet her er feil. Vi greide ikke å forutse det helt, men det var feil helt fra starten av, da direktoratet og Bane Nor startet på sin ferd i 2017.
Det sa konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor da Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité mandag holdt åpen høring om Bane Nor.
Bakteppet for høringen er en rapport fra Riksrevisjonen der Bane Nor får kritikk for å ha hatt for dårlig kontroll med kostnadene.
Vil plassere ansvaret ett sted
Frimannslund viste i høringen til at det er Jernbanedirektoratet som har ansvar for de første kostnadsestimatene i jernbaneprosjektene. Så overtar Bane Nor ansvaret for kostnadsestimatene i en senere fase.
Gorm Frimannslund er konsernsjef i Bane Nor. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
– Den modellen mener vi er feil, sa Frimannslund.
– Ansvaret for kostnadsutviklingen i prosjektene bør etter vår oppfatning være plassert i én enhet, sa han også.
Jernbanereformen får kritikk: Har ikke ført til et bedre tilbud for togpassasjerene.
Vurderer å endre modellen
Også samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) deltok i høringen.
Han sa seg enig i kritikken fra Riksrevisjonen og konstaterte at arbeidsdelingen mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane Nor ikke har vært «optimal».
Ifølge Hareide vurderer departementet nå hvordan modellen kan endres. Målet er å komme med et svar i løpet av 2021.
Flere artikler
Regjeringen garanterer at Ringeriksbanen skal bygges. Men løftet gir dem nesten bare kjeft.
Statsråder og Equinor-topper kalles inn til høring om Angola og USA
12 byer på Østlandet fikk grønt lys til å lage storstilte byplaner med ny jernbane. Så små er planene nå.
Norsksvensk aktør vil bygge 400 kilometer jernbane mellom Norge og Sverige
Nå lover regjeringen nye togspor til Hønefoss. Men det er ikke Bane Nor som får bygge dem.
Bred politisk begeistring for private planer om hurtigtog mellom Oslo og Stockholm