Norge

Ber Solvik-Olsen rydde opp i Follobane-saken – nå!

Politikere står i kø for å be samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skaffe flere avganger sør for Ski når Follobanen står klar.

Ski stasjon og Ski sentrum under full ombygging Foto: Hans O. Torgersen (dronefoto)

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Onsdag fortalte Aftenposten at det til tross for milliardutbyggingene med Follobanen og InterCity-utbygging til Fredrikstad ikke ligger an til én ekstra togavgang sør for Ski.

Det er ikke planlagt før i 2027, sier Bane Nor og Jernbanedirektoratet.

Dette skaper nå forundring og sinne.

Ap: – Flere tog er jo hele poenget

– Dette holder ikke. Vi bygger jernbane for å kjøre tog – flere tog. Dette må det ordnes opp i, sier Sverre Myrli, Akershus-representant og transportpolitiker for Ap på Stortinget.

– Selvsagt må det medføre flere avganger sør for Ski med Follobanen. Flere tog er jo hele poenget, sier han.

Aps Sverre Myrli har i flere år hatt et jernbaneansvar for partiet i Transportkomiteen på Stortinget. Foto: Ørn Borgen

Også i regjeringspartiet Høyre er det forundring.

– Nå som vi har et jernbanedirektorat til langsiktig planlegging og et Bane Nor som står friere til å prioritere de mest hensiktsmessige utbyggingene først, bør vi få til forbedringer sør for Ski før 2027, sier Nikolai Astrup, leder for Transportkomiteen på Stortinget for Høyre.

  • LES OGSÅ: Jernbanen vil endre Østlandet som den gjorde i 1850–1880. Bybildet i 11 norske byer blir endret. Til sterke protester.

Tar saken opp på Stortinget straks det åpner

– Dette er oppsiktsvekkende. Det er på Østfoldbanen at trengselen i dag er størst. Dette vil si at stortingsflertallets velgere er blitt lurt, om vi ser på det som loves i Nasjonal transportplan, sier Rasmus Hansson, talsperson for Mijøpartiet de Grønne.

Han lover å ta saken opp på Stortinget så fort det gjenåpner over sommeren.

Rasmus Hansson (MDG)., Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix

– I første omgang må et busstilbud på plass i tillegg til togene, som sikrer 20-minutters avganger i rushtiden som et minimum, sier Hansson.

Hans støtter kravet fra Venstres Solveig Schytz om å la regiontoget fra Halden stoppe på Ås.

Ås stasjon like stor som Fredrikstad og Sarpsborg tilsammen

Fylkespolitiker i Akershus for Venstre, Solveig Schytz, får støtte for å tvinge regiontoget fra Halden, som her fosser forbi Ås, til å stoppe på stasjonen fast fra desember av. Foto: Line Westgaard

Stortingspolitiker i Akershus for Venstre, Solveig Schytz, mener at spesielt Ås rammes hardt, fordi kommunen er utpekt som regional by i Akershus, og fordi Universitetet vokser raskt.

Tall Aftenposten har fått oversendt fra NSB viser at Ås i dag er like stor som Fredrikstad og Sarpsborg tilsammen, målt etter antall personer som daglig reiser fra stasjonene. Slik ser listen ut for større stasjoner på Østfoldbanen fra Ski og sørover mot Halden:

  • Ski: 5700
  • Moss: 2300
  • Ås: 2000
  • Vestby: 1500
  • Fredrikstad: 1400
  • Sonsveien: 800
  • Sarpsborg: 500
  • Halden: 500
  • Råde: 500

Fikk høre at utbygging på Ski ikke gir plass til mer fra sør

I dag preges Ski sentrum av et gigantisk anleggsområde. Med forberedelser for Follobanen, bygging av nytt kollektivknutepunkt og utvidelse til seks jernbanespor.

Liv Gustavsen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens partikollega og fylkesleder i Akershus, sier hun har presset på for å få flere avganger sørfra, spesielt fra Ås.

– Men i et møte med Bane Nor fikk vi beskjed om at utbyggingen ikke gir plass til flere avganger fra sør, sier hun.

Dette avvises kategorisk av Jeanette Brask, prosjektleder hos Follobanen for Ski stasjon.

– Stasjonen vil ha større kapasitet enn Sandvika (har i dag opptil ti avganger i timen i rushtiden i retning Oslo). Stasjonen har ikke noen begrensninger i forhold til å øke trafikken, sier Brask.

Varslet halvtimesavganger i rapporter

– Stikk i strid med det Solvik Olsen sier er det rikelig kapasitet på jernbanesporet sør for Ski, som kan utnyttes – dersom det er vilje til det. Det går tog forbi Ås som ikke stopper, men som kan stoppe, og det finnes nok av fysiske muligheter for raskt å etablere vendeløsninger sør for Ski dersom det trengs, sier ordfører Ola Nordal (Ap) i Ås.

Dette er toget flere vil ha til å stoppe på Ås, regiontoget fra Halden. Foto: Paal Audestad

Kristoffer Hagen, studenttingsrepresentant ved NMBU, minner om at Bane Nors eget «Konseptdokument for InterCity-strekningene» fra desember 2016 varslet to stopp i timen både i Ås og Fredrikstad, i 2023/24.

Nordal har oppfattet det samme.

– Dersom dette ikke kommer, som uansett også er alt for sent, blir det svært ødeleggende for samfunnsplanlegging og utbygging i Ås. Det er også i strid med alle intensjoner og gode ord i Regional plan for areal og transport for Oslo og Akershus, sier han.

Les mer om

  1. InterCity
  2. Follobanen
  3. Ski

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Follobanen koster nær 30 milliarder kroner. Men gir ikke én ekstra togavgang sør for Ski.

  2. NORGE
    Publisert:

    Solvik-Olsen vil likevel prøve å «trylle» med Østfoldbanen

  3. NORGE
    Publisert:

    Jernbaneprosjekt til 26 mrd. gir ikke flere avganger sør for Ski. Her svarer jernbanesjefen på anklagene.

  4. NORGE
    Publisert:

    Ordførere i kø for å ta disse togene i bruk

  5. NORGE
    Publisert:

    Vil ha opprør mot parkerte tog

  6. NORGE
    Publisert:

    – Follobanen er et prosjekt uten styring og kontroll