Skipperstatus koster

Sommeren står for døren, båtsesongen er så smått i gang. For mange er lykken å ferdes på sjøen i selveiet farkost. Men båtlivet kan svi i lommeboken.

KOSTER: Selv en gammel tresjekte som "Mixcoac", som her er på vei til sitt rette element for 61. året på rad, koster rederen. Denne hente- og utsettingsoperasjonen alene betyr tusen kroner. Sjåfør og kranoperatør er Svend Grundekjøn.
  • Rune Øidne Reinertsen

Det finnes ingen entydig fasit på hva det koster å eie båt. Det varierer med geografi, forsikringsdekning, bruksomfang og selvsagt båttype, påpeker Fædrelandsvennen.

Denne artikkelen tar utgangspunkt i Kristiansand. Ifs forsikringsdekning, for eksempel, koster mindre i Oslo. Derfor må det følgende kun oppfattes som en indikasjon, og som en spore til å tenke gjennom hva din båt koster deg – dersom du ønsker å vite det, da.

Vi har tatt for oss tre eksempler, som det fremgår av tabellen:

*** En liten daycruiser** fra 2004 med markedsverdi rundt 210.000 kroner.

*** En romslig familieturbåt** fra 2005 som er verd 1,2 millioner kroner i god stand.

*** En klassisk, eldre tresjekte** på 23 fot med vindskjermer, kalesje og Marna— eller FM-motor på 12 hestekrefter. Der snakker vi om en annen priskategori, sannsynligvis et sted rundt 30000 kroner.

Tresjekten er for øvrig et kapittel for seg. Fortsatt finnes trebåtentusiaster. Kanskje er rasen enda mer særegen enn før, for når man først ser en tresjekte på sjøen i dag, er hun gjerne velholdt; eieren er en gjerne en sann entusiast. Om trebåter er ellers å si at «de brenner bedre», slik en trebåtbygger fra Grimstad formulerte det, samt at de har langt lavere markedsverdi enn tilsvarende båter i glassfiber.

Årsaken ligger åpenbart i arbeidsmengden. Den som kan og vil jobbe mye, får mer båt for pengene med tre.

Gjør det selv.

Tabellen er basert på at båteier gjør det aller meste selv. I praksis betyr det oppgaver som å bistå ved opptak og utsetting, spyle og vaske båten, dekke den til på opplagsplass samt vaske, polere og stoffe om våren. Men motorvedlikehold forutsettes gjort av fagfolk. Dersom du har båt med innenbordsmotor og drev, ikke gir, koster vedlikehold og montering av drevet gjerne 3000–4000 kroner ekstra.

Fagfolk.

Stadig flere velger imidlertid å sette hele vedlikeholds- og opplagsjobben bort til andre. Vi har sett på hva det også koster for de to moderne båtene i vår lille oversikt.

Uttern D55: Kristiansand Bådsenter, som tilhører Grimstad Bådsenter-konsernet – en stor båtforhandler på Sørlandet – tar 10272 kroner for opptak på høsten, spyling, vinterlagring i kaldtlager, stoffing, utvendig polering og utsetting. I tillegg kommer motorservice til 3382 kroner. Den omfatter gjennomkjøring med ferskvann og frostvæske, samt skifte av oljefilter og motorkonservering med olje. (Reparasjoner og reservedeler i tillegg.)

Komplett service- og opplagspakke kommer følgelig på 13.654 kroner. Vi har sjekket med andre tilbydere, og fått bekreftet at det er gjengs markedspris.

Scand Baltic: Johs Lunde Marine Sør, som hører til den nasjonale storaktøren Johs Lunde Marine Group, tilbyr en tilsvarende vedlikeholds- og lagringspakke for Scand Baltic med sin firesylindrede dieselmotor på 290 hk med gir, ikke drev. Kontroll av båten ved levering, kranløft, høytrykksspyling og vask opp til fenderlist, lagring i varmtlager, stoffing og polering, utsetting og etterkontroll koster 31310 kroner.

Ikke glem kapitalen.

Service og konservering av motoren kommer på 4150 kroner, batteriopplading inkludert. (Igjen uten reparasjoner og reservedeler.) Det gir en totalsum på 35.460 kroner. Så er det den rene kapitalkostnaden.

En alternativkost-betraktning er nærliggende: «Hva går jeg glipp av ved å ha pengene plassert i båt i stedet for på bok?» Og ut fra tommelfingerregelen om at kurante båter holder seg i nominell verdi, blir regnestykket enkelt:

Ga jeg 210000 kroner for skuta (ref. Uttern-en), kan jeg regne med å få det samme igjen ved salg. Og med anslåtte tre prosent rente tilsvarer det 6300 kroner året i ren kapitalkostnad.

Drivstoff er en ukjent X

–Ha, ha – helt umulig å anslå! ler generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund på vårt spørsmål om fritidsbåters normale drivstofforbruk.

–Hvor stor motor? Hvor gammel er båt og motor? Hvor fort kjøres den? Hvor tungt er den lastet? Her er variabler i n-te potens, fremholder generalsekretæren. Selv ikke rå smiger frister ham til tipping.

Man kan imidlertid merke seg at Regjeringens forsøk på å avgiftsbelegge båtdiesel i 2006 falt i fisk.

Det betyr at Scand Baltic-ens tank på 400 liter koster 3400 kroner å fylle når drivstoffet ligger rundt 8,50 kroner. Og normalt regnes drivstofforbruk i liter pr. time, ikke nautisk mil eller kilometer. Noen søk på Finn.no indikerer at Scand Baltic-er gjerne går 60–70 timer pr. sesong.

Ivar Storeng fra Kristiansand eier en Uttern D55 med 90 hestekrefter som han bruker mye og ivrig.

–Drivstoff? Å, det går nok mellom 8000 og 10.000 kroner, anslår han.

Klikk på grafikken for stor versjon.
Rune Jørgensen i Kristiansand Bådsenter AS skal ha 13.654 kroner for å ta seg av alt med opplag og vedlikehold på en 18 fots Uttern D55 med 90 hk påhengsmotor. Da kan eieren gjøre som Jørgensen demonstrerer her.