- Nei til SMS-lån
Nordisk forbrukerfront mot de hissige smålånene.
Ved å sende en sms kan man låne flere tusen kroner i lån. Pengene har du på konto innen 15 minutter. Foto: KNUD NIELSEN / SCANSTOCKPHOTO
Les også:
Såkalte SMS-lån skaper problemer for forbrukerne, mener de nordiske forbrukerombudene.
Nå skal forbrukerombudene i de nordiske landene samarbeide mot lånene.
Spådom:
- "Ugly" tider nærmer seg
— Mange får problemer
SMS-lån har fått sterk kritikk av Finansminister Kristin Halvorsen.
Kritikken går blant annet på den hissige markedsføringen av lånene.
Ved å sende en SMS kan du låne opptil flere tusen kroner. Pengene er på kontoen 15 minutter etter at søknaden er sendt.
— De nordiske ombudene er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.
Testet markedet:
Vekst i Norge
I slutten av januar lanserte svenske Folkia mikrolån til norske forbrukere. Kundene kan låne opptil 3000 kroner med en rente på inntil 1355 prosent.
Mikro- og SMSlån er mer utbredt i Sverige.
Ifølge det svenske nettstedet E24.se har den økte bruken av smålån ført til at stadig flere sliter med å betale tilbake lånene.
— 40 prosent av SMS-lånene tas av unge mennesker. Den som får en betalingsanmerkning kan ikke leie en leilighet, og kan ikke få kassakreditt til en bedrift. Det er en brems i utviklingen til et ungt menneske, sier Jan Åkerlund hos Kronofogdemyndigheten.
Strengt regelverk
Reglene for å tilby SMS- og mikrolån er strenge i Norge, men Forbrukerombudet følger nøye med på utviklingen.
— Et noe strengere regelverk enn i våre naboland har til nå begrenset problemene knyttet til denne formen for lån i Norge. Vi vil likevel følge utviklingen i det norske markedet nøye for å hindre en eventuell negativ utvikling, sier Thon.
Er smålån noe for deg? Del din mening med andre lesere i kommentarfeltet til høyre.
Les også
- De nordiske ombudene er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. Foto: HEIKO JUNGE / SCANPIX