Norge

Grønn Ungdom vil innføre kvote på tre flyreiser i året

Landsstyret i Grønn Ungdom foreslår kvotesystem på tillatte årlige flyreiser. Totalitært forslag, mener FpU.

Hulda Holtvedt er talsperson for Grønn Ungdom. Foto: Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

  • Julie Moon Fjell

Grønn Ungdom sikter til å oppnå en 75 prosent reduksjon i flytrafikken frem mot 2030. Det ble foreslått på ungdomsorganisasjonens landsstyre i helgen.

Et grep i målet om reduksjonen i flytrafikken er å begrense antall flyreiser hver nordmann får lov til å ta i løpet av et år.

Landsstyret mener det bør innføres et kvotesystem for flyreiser der hver nordmann har tillatelse til tre reiser i året.

– Dette kan gjøres på ulike måter, men vi mener at et kvotesystem, der flytillatelser kan selges og slettes, er en mulig løsning, sier talsperson Hulda Holtvedt i Grønn Ungdom til NTB.

Les også

FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip

FpU: Skremmende forslag

Flere andre tiltak ble foreslått ved ungdomsorganisasjonens landsstyre, med mål om å begrense flytrafikken kraftig. Landsstyret gikk blant annet inn for flyseteavgift på 600 kroner, og rask utbygging av høyhastighetstog i hele landet.

Bjørn-Kristian Svendsrud, formann i Fremskrittspartiets Ungdom, reagerer kraftig på forslaget om kvotesystem for årlige flyreiser.

– Det er lenge siden vi har fått servert slike forlag i Norge som så til de grader begrenser folks personlige frihet, men det er tydelig at Grønn Ungdom ikke er redde for å gå inn for totalitære forslag. Det er skremmende, sier han i en kommentar til Aftenposten.

Formann i FpU, Bjørn-Kristian Svensrud, ved Frps landsmøte tidligere i år. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Les også

Du trenger ikke ofre ferieturen din til utlandet | Nora Selnæs

Svendsrud vektlegger at valg av drivstoff er mer vesentlig for miljøproblemet enn flypassasjerene.

– Det er mange flyselskap som reduserer utslippene sine, og det forsker på elektriske fly. Det er trist at Grønn Ungdom heller tyr til totalitære forslag enn å støtte opp om den utviklingen som faktisk skjer på flymarkedet, sier han.

FpU-lederen oppfordrer til slutt Grønn Ungdom til å se utover hovedstadens grenser.

– Grønn Ungdom lager skrivebordspolitikk uten å tenke på at Norge er et landstrakt land. Det er mange steder i landet der man er avhengig av fly som kollektivtransport.

Les også

Gresk rederi får 700.000 i gebyr for svovelutslipp i norske verdensarvfjorder

I tråd med flyskammens inntog

Hulda Holtvedt påpeker med kvoteforslaget at det er viktig å bygge ut alternativer til fly. Behovet for å begrense flytrafikken har allerede fått store utslag i måten nordmenn reiser på.

Tidligere i vår skrev Aftenposten om hvordan flyskam er i ferd med å gjøre sitt inntog i Norge.

Nyordet «flyskam» beskriver en følelse av dårlig samvittighet når man flyr, eller en flauhet når man forteller om flyturen til andre.

Skammen kan føre til at nordmenn endrer sine reisevaner.

I Sverige har dette allerede skjedd. Økningen i salget av interrailbilletter var voldsom i Sverige i fjor, med nær femti prosent. I Norge var økningen på 5.7 prosent, fra 6432 billetter i 2017 til 6800 billetter i 2018.

  1. Les også

    I sommer skal Lea spise frokost i Berlin, middag i Paris og kveldsmat i London på en og samme dag. Slik reiser du miljøvennlig.