Grønn Ungdom vil innføre kvote på tre flyreiser i året
Landsstyret i Grønn Ungdom foreslår kvotesystem på tillatte årlige flyreiser. Totalitært forslag, mener FpU.
Hulda Holtvedt er talsperson for Grønn Ungdom. Foto: Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Grønn Ungdom sikter til å oppnå en 75 prosent reduksjon i flytrafikken frem mot 2030. Det ble foreslått på ungdomsorganisasjonens landsstyre i helgen.
Et grep i målet om reduksjonen i flytrafikken er å begrense antall flyreiser hver nordmann får lov til å ta i løpet av et år.
Landsstyret mener det bør innføres et kvotesystem for flyreiser der hver nordmann har tillatelse til tre reiser i året.
– Dette kan gjøres på ulike måter, men vi mener at et kvotesystem, der flytillatelser kan selges og slettes, er en mulig løsning, sier talsperson Hulda Holtvedt i Grønn Ungdom til NTB.
FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip
FpU: Skremmende forslag
Flere andre tiltak ble foreslått ved ungdomsorganisasjonens landsstyre, med mål om å begrense flytrafikken kraftig. Landsstyret gikk blant annet inn for flyseteavgift på 600 kroner, og rask utbygging av høyhastighetstog i hele landet.
Bjørn-Kristian Svendsrud, formann i Fremskrittspartiets Ungdom, reagerer kraftig på forslaget om kvotesystem for årlige flyreiser.
– Det er lenge siden vi har fått servert slike forlag i Norge som så til de grader begrenser folks personlige frihet, men det er tydelig at Grønn Ungdom ikke er redde for å gå inn for totalitære forslag. Det er skremmende, sier han i en kommentar til Aftenposten.
Formann i FpU, Bjørn-Kristian Svensrud, ved Frps landsmøte tidligere i år. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Du trenger ikke ofre ferieturen din til utlandet | Nora Selnæs
Svendsrud vektlegger at valg av drivstoff er mer vesentlig for miljøproblemet enn flypassasjerene.
– Det er mange flyselskap som reduserer utslippene sine, og det forsker på elektriske fly. Det er trist at Grønn Ungdom heller tyr til totalitære forslag enn å støtte opp om den utviklingen som faktisk skjer på flymarkedet, sier han.
FpU-lederen oppfordrer til slutt Grønn Ungdom til å se utover hovedstadens grenser.
– Grønn Ungdom lager skrivebordspolitikk uten å tenke på at Norge er et landstrakt land. Det er mange steder i landet der man er avhengig av fly som kollektivtransport.
Gresk rederi får 700.000 i gebyr for svovelutslipp i norske verdensarvfjorder
I tråd med flyskammens inntog
Hulda Holtvedt påpeker med kvoteforslaget at det er viktig å bygge ut alternativer til fly. Behovet for å begrense flytrafikken har allerede fått store utslag i måten nordmenn reiser på.
Tidligere i vår skrev Aftenposten om hvordan flyskam er i ferd med å gjøre sitt inntog i Norge.
Nyordet «flyskam» beskriver en følelse av dårlig samvittighet når man flyr, eller en flauhet når man forteller om flyturen til andre.
Skammen kan føre til at nordmenn endrer sine reisevaner.
I Sverige har dette allerede skjedd. Økningen i salget av interrailbilletter var voldsom i Sverige i fjor, med nær femti prosent. I Norge var økningen på 5.7 prosent, fra 6432 billetter i 2017 til 6800 billetter i 2018.
Relevante artikler
Se og lær. Disse ungdommene viser vei for fremtidens debatter.
Preben Dimmen glemmer at klimakrisen er den største frihetsberøvelsen i vår tid
Hei, Grønn Ungdom. Jeg tror dere glemte en landsdel!
Skammer vi oss nok til å droppe flyturen? Og hvor reiser vi helst? Dette er nordmenns ferieplaner
Det er på sin plass at enkelte føler på en «flyskam»
Flykvoteforslaget er totalitært og forkastelig