Norge

- Omdømmet tåler ikke nytt feilkjøp

Etter 20 år med flere tabbekjøp føler NSB seg sikre på at de ikke nok en gang har kjøpt katta i sekken. «Flirt» skal reise kjerringa.

Tom Ingulstad sier at prosjektet med de nye «Flirt»-togene er helt på skinner så langt. KRISTOFFER HAGEN/ NSB

  • Ntb
  • Per Annar Per Annar Holm
  • Kristoffer Hagen

Les flere saker om NSB :

Om ett år kommer «Flirt», det sveitsiske toget som skal gjenreise NSBs tapte ære.

Oppgaven er formidabel, innrømmer NSB, som sier at de denne gang kikket mindre på pris og mer på å få et velprøvet konsept som alt har bevist at det tåler ekstrem vinter.

— I første omgang får vi 50 togsett, men har opsjon på et tilsvarende antall. Sist vinter klarte de seg problemfritt i Finland, og kjører også i Sveits og Østerrike. NSBs omdømme tåler ikke at vi bommer én gang til, sier konserndirektør for persontog i NSB, Tom Ingulstad, til Aftenposten.no.

For at togene ikke skal forsinke Flytoget på Gardermobanen, er topphastigheten nå økt til 200 km/t.

Her er et utvalg av NSBs vedvarende hodepiner de siste tiårene:

  • Type BM 70 (1990-96) 16 togsett InterCity fra Adtranz - store problemer med boggier, dører og hydraulikk de første årene. Tåler ising dårlig.
  • Type 73 (1999-2001) 16 togsett langdistanse fra Adtranz Strømmen - akselbrudd med utskiftinger og ombygginger.
  • Type 72 (2001-2005) 36 togsett lokaltrafikk fra italienske Ansaldo Breda - uprøvd teknikk, enorme utfordringer for å få togene helt ferdige. To år forsinket.
  • Type 93 (2001) 15 motorvogner fra Bombardier i Tyskland. Dieseltog for Røros-, Rauma- og Nordlandsbanen. Endel feil, trange og lite komfort. Mange komponenter på taket gir høyt tyngdepunkt slik at vognene er utsatt for krenging.
  • Vogn B5 - ombygging av 56 vogner hos Bombardier Ungarn. Mer enn to år forsinket.
  • Vogn B7 - ombygging av 50 vogner hos EuroMaint i Malmö. Ett år forsinket.
  • Type 69 - ombygging av 13 togsett ved Bombardier Strømmen - forlenget levetid på ti-femten år - noe forsinket. Type 70 (legg til) Sliter med isdannelse under, men ellers få problemer de siste ti årene.
  • Type 70 - Sliter med isdannelse under, men ellers få problemer de siste ti årene.
  • 12 Di6 diesellok bygget fra 1992 av MAK-fabrikken i Tyskland spesielt for NSB. Ett brant, alle sendt i retur. Kontraktssum 380 millioner kroner. Erstatning til NSB ca.420 mill. kr.

(Fra venstre) Type 69, B5-3 og BM70-vogner. Foto: PER ANNAR HOLM og NSB

Flagget utenfor NSBs hovedkvarter i Prinsens gate 5-7 i Oslo sentrum er ødelagt av vinden og fjernet.

— Vi har vell ikke hatt så mye å flagge for at noen har tatt seg bryet med å henge opp et nytt, sier Tom Ingulstad med et skjevt smil.

For det har blåst mer rundt NSB de siste årene enn selskapet har satt pris på.

Antall passasjerer hittil i år er ned med 1,3 prosent.

- Passasjerene straffer oss når vi ikke leverer punklighet, og spesielt Vestfoldbanen har vært hardt prøvet det siste året. Derfor tåler ikke NSBs omdømme at vi feiler en gang til når vi nå gjennomfører det største togkjøpet i historien, sier Ingulstad.

- Ikke bare NSB

Selv mener de Jernbaneverket med sine signalanlegg, spor og infrastruktur har skylden i to tredjedeler av alle forsinkelser, mens de må ta resten på egen kappe.

— Uansett leverer vi ikke kundene våre et godt nok produkt. For mange tog er uten komfort eller ventilasjon. De har kort og godt en standard NSB ikke kan være bekjent av, slår Ingulstad fast.

Direktøren for persontog har heller ikke mye pent å si om NSBs egne togkjøp de siste 20 årene. Forsinkelser, overskridelser og særs uferdige produkter er stikkordene.

- Italiensk hodepine

Internt i NSB sier de aldri mer italiensk etter kjøpet av 36 lokaltog fra Ansaldo Breda:

— Dette ble en usedvanlig lang prosess, og NSB er ikke det eneste togselskapet som fikk et mye lenger forhold til leverandøren enn noen kunne ha tenkt seg, sier Ingulstad.

Opp til ti år etter at togene ble levert er fabrikkens folk fortsatt i Norge, hvor flere har stiftet familie etter som årene gikk og jobben ennå ikke var avsluttet.

- På vent

Foreløpig er den store ruteomleggingen som var planlagt i 2012 satt på vent i NSB-systemet. Denne skulle ha gitt ti-minutters avganger mellom Asker og Lillestrøm, og fire NSB-tog til Oslo lufthavn Gardermoen i timen:

— Da Gardermoen ble bygget var dette langt ute på landet, men utviklingen de siste ti-femten årene har gjort Romerike til et betydelig befolkningsområde. Skal de som bor der ha et godt kollektivtilbud må togtilbudet bygges ut, men vi har også merket oss motstanden fra Flytoget som frykter hyppigere avganger med NSB-tog og våre lavere priser, sier Ingulstad.

- Ingen ekspansjon nå

Siden signalene fra Samferdselsdepartementet er så entydige på å prioritere vedlikehold og regularitet fremfor ekspansjon, er også utdannelsen av flere lokomotivførere skjøvet ut i tid:

— Tanken var å oppgradere B5-vognene slik at de kunne gi kundene et bedre tilbud inntil «Flirt» kommer for fullt fra 2012, men dessverre er dette prosjektet blitt to år forsinket. Nå står vi på for kundene for å begrense skadevirkningene, sier Ingulstad.

- Hva med høyhastighetstog?

— Det er flaut at ekspressbusser slår toget på mange distanser, og teknologien er der for at toget kunne ha lagt de fleste konkurrenter bak seg én gang for alle. Men høyhastighetstog er ikke noe vi i NSB i dag bruker energi på. Derfor deltar vi heller ikke på den store konferansen om høyhastighetstog i Kina, sier Tom Ingulstad.

  1. Les også

    Flere tog forsinket tross ekstra jernbanemilliard

  2. Les også

    - Vi har aldri vært bedre forberedt

  3. Les også

    NSB øker kapasiteten i vinter

  4. Les også

    Pendlerforeningen lei av «Regjeringens løgner»

  5. Les også

    Ombygde NSB-tog to år forsinket

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Se bildene: Slik blir det nye flytoget

  2. NORGE

    Norges Mr. Jernbane tror NSB vil havne ute i kulden

  3. NORGE

    Nå kan det bli bedre for pendlere på Østfoldbanen: Passasjerene skal stables i høyden

  4. NORGE

    Det er én altoverskyggende grunn til at jernbanen er delt opp

  5. DEBATT

    NSBs satsing på Din Bybil går ikke på bekostning av togtilbudet. Snarere tvert imot.

  6. NORGE

    Nå vet de hvor mange togsett Norge trenger. Det kan bety farvel til lokomotiver og gamle «kassetog».