Norge

Nestlé gir opp iskremproduksjon i Norge

En av verdens to største iskremprodusenter, Nestlé, gir opp Norge. Konsernet overlater alt salg av is her i landet til Diplom-Is, trolig etter å ha tapt minst 200 millioner kroner.

  • Forf>
  • <forf>christian H. Haraldsen <

Deler markedet. Diplom-Is og Hennig-Olsen blir nesten helt enerådende på iskrem når Nestlé gir opp sin satsing på Norge. Fra nyttår overlater sveitserne både salg og markedsføring av sin is til Diplom-Is. Administrerende direktør André Gobel i Nestlé Norge opplyser til Aftenposten at de er i sluttforhandlinger om samarbeidet. Han medgir at mange av konsernets iskremer nok vil forsvinne når Diplom-Is overtar.

— Det vil nok være et litt smalere sortiment enn vi har i dag, sier han.

Bombe åpnet markedet

I 1997 ble fabrikken til Drammens-Is ødelagt i et bombeattentat mot Bandidos. Slik åpnet det norske markedet seg for Nestlé. I stedet for å bygge ny fabrikk valgte eierne av Drammens-Is å selge til Nestlé. Dermed ble de Norges tredje største iskremprodusent. Nestlé-is finnes i mange butikker, både på pinne og i boks. Fem prosent av all is som selges i norske butikker, kiosker og bensinstasjoner kommer fra Nestlé.Allerede for tre år siden overlot Nestlé produksjon og transport til Diplom-Is. Nå gir de også opp salg og markedsføring. Gobel forteller at 15 årsverk vil bli berørt, og at de jobber intenst med omplassering. Nestlé driver produksjon av barnemat og salg av en rekke matvarer og dyrefôr i Norge. Denne virksomheten, som er mye større en iskrem-salget, fortsetter som før.Nestlé eier også Hjem-is, som driver isbiler. Dette selskapet drives ikke gjennom Nestlé Norge, og drives også videre som tidligere. To multinasjonale selskaper kniver om å være størst i verden på iskrem: Nestlé og britisk-nederlandske Unilever. Tidlig på nittitallet forsøkte Unilever å erobre det norske iskrem-markedet med sin svenske GB-is. Etter få år, oppkjøp av lille Døla-is og titalls millioner i tap, ga de opp. Norges nei til EU skal ha vært avgjørende. Nå kaster den andre giganten inn håndkleet.Gobel slår fast at det er krevende å selge is i Norge. Vi er et lite marked, og toll gjør det vanskelig å importere is. Han vil ikke anslå hvor mye Nestlé har tapt på iskremsatsningen, men medgir at det er mye.- Det er betydelige beløp vi har tapt på det norske markedet, sier han.Antagelig er det snakk om flere hundre millioner kroner. Bare i løpet av de to første årene etter kjøpet av Drammens-is tapte selskapet rundt 150 millioner kroner på driften.