Norge

Grandiosa- og Smash-rekord bidro til resultatvekst for Orkla

Orkla fikk et resultat før skatt på 1,3 milliarder kroner i fjerde kvartal. Det er en oppgang fra 1,15 milliarder i samme periode året før.

Fra Orklas produksjonsanlegg for Grandiosa på Stranda. Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

  • NTB
  • Marita E. Valvik

Konsernsjef Peter A. Ruzicka sier at Orkla-konsernet hadde et sterkt fjerde kvartal og leverte i henhold til strategiske og finansielle mål.

– Fremgangen var drevet av både volumvekst og prisøkninger, så vel som kostnadsbesparelser, sier han.

Resultatpresentasjonen torsdag morgen åpnet med en Grandiosafilm, som beskrev rekordsalget av frossenpizzaen i fjor.

– 26 millioner pizzaer ble solgt i Norge i fjor. Det er 5 stykk pr. person, sa Ruzicka.

Salget av Smash økte med 59 prosent i 2017, 49 prosent økning i fjor. Foto: Orkla

Smashing vekst

Samtidig viste han til salget av Smash. I Norge har det økt med 45 prosent. Totalt har veksten økt med 59 prosent, noe som skyldes en suksesslansering av sjokoladesnacken i Sverige.

– Den ble lansert i september og i løpet av de fire månedene ble den det mest solgte sjokoladeproduktet i Sverige før året var omme, sa Ruzica.

Da Smash ble lansert i Norge i 1988, fikk den laber mottagelse.

– I dag ville Smash aldri ha overlevd, sa administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks til Aftenposten i fjor.

Driftsresultatet økte til 1,443 milliarder kroner, fra 1,3 i samme periode i fjor, og driftsinntektene økte også med over en halv milliard til 10,851 milliarder kroner, fra 10,282 milliarder i samme periode i fjor.

I løpet av fjerde kvartal er det inngått avtale om å overta Helath and Sport Nutrition Group, som driver netthandelsportalene Gymgrossisen og Bodystore. I tillegg kjøpte Orkla Foods Agrimex, en tsjekkisk produsent av frosne grønnsaker, mens Orkla Foods Ingredients gjennomførte kjøpet av den norske ingrediensleverandøren Arne B. Corneliussen.

Mistet tyggisen

Etter å ha hatt ansvaret for merkevaren Wrigleys i Norge siden 1988, opphørte denne kontrakten i fjor.

– Da vi overtok Wrigleys hadde de 16 prosents markedsandel. I fjor hadde de 86 prosent. Det viser at vi kan bygge merkevarer, sier Ruzicka.

Når tyggisen faller bort fra Orklas portefølge, har de valgt å utvide tannpleiemerket Solidox til også å inneholde tyggis.

  • Her er en oversikt over noen av de gamle merkevarene vi kom over i arbeidet med en av våre andre saker, saken om hvor tradisjonelt vi handler.

– Vi må reagere raskt. Dette blir et tyggismerke med funksjonelle egenskaper, sier Orkla-sjefen.

Å bruke gamle merkenavn i nye eller nærliggende segmenter, har vært et av Orklas styrker tidligere. Dette har de blant annet gjort med Dr. Greve og Pierre Robert.

  1. Les også

    Feilproduserte 50.000 Grandiosa-pizzaer. Selges for 15 kroner.

  2. Les også

    Orkla melder om krevende kvartal – øker likevel resultatet

  3. Les også

    Stein Erik Hagen kjøpte selvlysende kjempetre – vil sette opp kunstverket i Oslo-park

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Orkla
  3. Økonomi
  4. Matbransjen
  5. Dagligvarebransjen

Maten vår

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema-kundene har glemt bommertene