Grandiosa- og Smash-rekord bidro til resultatvekst for Orkla
Orkla fikk et resultat før skatt på 1,3 milliarder kroner i fjerde kvartal. Det er en oppgang fra 1,15 milliarder i samme periode året før.
Fra Orklas produksjonsanlegg for Grandiosa på Stranda. Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix
Konsernsjef Peter A. Ruzicka sier at Orkla-konsernet hadde et sterkt fjerde kvartal og leverte i henhold til strategiske og finansielle mål.
– Fremgangen var drevet av både volumvekst og prisøkninger, så vel som kostnadsbesparelser, sier han.
Resultatpresentasjonen torsdag morgen åpnet med en Grandiosafilm, som beskrev rekordsalget av frossenpizzaen i fjor.
– 26 millioner pizzaer ble solgt i Norge i fjor. Det er 5 stykk pr. person, sa Ruzicka.
Salget av Smash økte med 59 prosent i 2017, 49 prosent økning i fjor. Foto: Orkla
Smashing vekst
Samtidig viste han til salget av Smash. I Norge har det økt med 45 prosent. Totalt har veksten økt med 59 prosent, noe som skyldes en suksesslansering av sjokoladesnacken i Sverige.
– Den ble lansert i september og i løpet av de fire månedene ble den det mest solgte sjokoladeproduktet i Sverige før året var omme, sa Ruzica.
Da Smash ble lansert i Norge i 1988, fikk den laber mottagelse.
– I dag ville Smash aldri ha overlevd, sa administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks til Aftenposten i fjor.
Driftsresultatet økte til 1,443 milliarder kroner, fra 1,3 i samme periode i fjor, og driftsinntektene økte også med over en halv milliard til 10,851 milliarder kroner, fra 10,282 milliarder i samme periode i fjor.
I løpet av fjerde kvartal er det inngått avtale om å overta Helath and Sport Nutrition Group, som driver netthandelsportalene Gymgrossisen og Bodystore. I tillegg kjøpte Orkla Foods Agrimex, en tsjekkisk produsent av frosne grønnsaker, mens Orkla Foods Ingredients gjennomførte kjøpet av den norske ingrediensleverandøren Arne B. Corneliussen.
Mistet tyggisen
Etter å ha hatt ansvaret for merkevaren Wrigleys i Norge siden 1988, opphørte denne kontrakten i fjor.
– Da vi overtok Wrigleys hadde de 16 prosents markedsandel. I fjor hadde de 86 prosent. Det viser at vi kan bygge merkevarer, sier Ruzicka.
Når tyggisen faller bort fra Orklas portefølge, har de valgt å utvide tannpleiemerket Solidox til også å inneholde tyggis.
- Her er en oversikt over noen av de gamle merkevarene vi kom over i arbeidet med en av våre andre saker, saken om hvor tradisjonelt vi handler.
– Vi må reagere raskt. Dette blir et tyggismerke med funksjonelle egenskaper, sier Orkla-sjefen.
Å bruke gamle merkenavn i nye eller nærliggende segmenter, har vært et av Orklas styrker tidligere. Dette har de blant annet gjort med Dr. Greve og Pierre Robert.
Maten vår
Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.
Peppes vil ta en bit av Grandiosa
Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen
Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat
Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»
Rema-kundene har glemt bommertene