Norge

Hva har Google, cornflakes og Cola til felles?

De multinasjonale gigantene er i ferd med å sette de politiske klimaforhandlingene i skyggen.

olesklodecola4.jpg

  • Ole Mathismoen
    Ole Mathismoen

Ikke i ord, men i handling.

Sjekk dette lille utvalg av nyfrelste klima-kammerater i Paris: Coca Cola, Hennes & Maurtiz, IKEA, energiselskapet NRG Energy, matvaregigantene General Mills og Kellogg, Procter & Gamble, Sony, Honda, L’Oréal, Nestlé… plus, pluss

Mektige, store selskaper.

-Klimaendringer er en risiko alle må forholde seg til, sier oljefondsjef Yngve Slyngstad.

(Les mer av hva han mener om klima litt lenger nede).

-Klimaløsningene er blitt lønnsomme, og helt nødvendige for alle, sier sjefsanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets.

TEGNING: JENNY JORDAHL

Amerikanske giganter

Hundrevis av selskaper og investorer lover nå en klima-innsats som var utenkelig for kort tid siden.

Mange av dem er amerikanske giganter som øyensynlig gir fullstendig blaffen i klimafornektende republikanske politikere og andre raringer.

For hva skjer når klimaendringene blir en trussel mot storkapitalen? Jo, da tar pengene skjeen i egen hånd.

Klimakrav i øst og vest

Forrige gang verden forsøkte å få til en klimaavtale, i København i 2009, var det også masse næringsliv til stede. Men det var først og fremst de som hadde grønne oppfinnelser å selge, og forsikringsbransjen som for lengst hadde fått skyhøye regninger fra klimaskade.

De siste dagene er jeg invitert til utallige seanser med nye business-initiativer. Noen har noen 10-20 på listen, andre noen hundre.

Noen av dem lover å bruke bare fornybar energi, noen lover utslippskutt i egen bedrift, andre vil stille krav til alt fra råvareleverandør til butikkene som selger produktene.

Også i Paris er det mange grønne gründere og livredde forsikringsselskaper, men det har dukket opp noe nytt — multinasjonale giganter som jeg i min grønn-radikale ungdom lærte at jeg burde forakte.

Les også

Cola på flasker av gran eller bjørk?

TEGNING: JENNY JORDAHL

To gjeng-eksempler

La meg vise to eksempler på slike gjenger av nye klimakamerater som har åpenbart seg under klimaforhandlingene de siste par dagene:

Mandag: Bare sol og vind

”The global collaborative business initiative RE100”:

53 selskaper forplikter seg til i løpet av noen år å kun bruke fornybar energi.

I denne gjengen finner vi for eksempel BMW Group, IKEA, Microsoft, Adobe, Google Coca-Cola Enterprises og Nordea Bank AB.

Og hva kan effekten bli av dette?

Jo, når denne gjengen har nådd målet sitt vil de trenge 90 TWh fornybar energi – det tilsvarer omtrent 0,4 prosent av all el-produksjon i verden eller én prosent av all elektrisitet som verdens industri bruker.

Denne overgangen fra fossil til fornybar vil alene føre 56 millioner tonn mindre CO2-utslipp – omtrent det samme som Marokko slipper ut i dag og litt mer enn Norge slipper ut.

Les også

Kjenner du igjen disse ungdommene?

Les også

IKEA er best på klima

Tirsdag: Vitenskapen avgjør

TEGNING: JENNY JORDAHL

”Science Based Targets Initiative”:

114 selskaper forplikter seg til å gjennomføre CO2-kutt i tråd med det vitenskapen mener er nødvendig for å nå togradersmålet.

I denne gjengen finner vi IKEA Group, Coca-Cola Enterprises, Walmart og Kellog. Til sammen hadde selskapene i gruppen et over skudd på 932 milliarder dollar i 2014. De er altså veeeldig store.

Les også

Gladmelding i Paris: Verdens CO2-utslipp faller

Ti ganger Norges utslipp

De 114 selskapene slipper hvert år ut minst 476 millioner tonn CO2 – det tilsvarer Sør-Afrikas samlede utslipp eller utslipp fra 125 store kullkraftverk eller nesten ti ganger som Norges samlede utslipp.

Selskapene skal imidlertid ikke nøye seg med å angripe egne utslipp. De går også løs på underleverandører, produksjon, transport, bruk og når produktene kastes. Det kalles utslipp fra hele produktets livssyklus.

Ti av selskapene, inkludert Dell og Kellogg, er godkjent i denne kategorien. Disse ti selskapene forplikter seg til slike utslippskutt på til sammen 799 millioner tonn CO2 – omtrent det som slippes ut når 1,8 milliarder fat olje brennes.

Det er veldig mye.

Les også

Isbjørn-drama nord for Svalbard

"Innlysende at vi må kutte"

-Som et globale matselskap har vi betydelig klimapåvirkning hvis vi ikke gjør noe. Derfor tar vi grep i hele vår verdikjede, sier Ken Powell, styreleder og administrerende direktør i General Mills.

-Vi mener klimaendringer er en utfordring det haster å finne løsninger for. Det er innlysende at vi må gjøre vår del for å redusere og unngå utslipp.

Kellogg lover å ha minst 20 prosent lavere CO2-utslipp i 2030 enn de har nå.

NRG Energy lover 50 prosent CO2-kutt fra 2015 til 2030 og 90 prosent innen 2050, sier Kathleen McLaughlin, bærekraftsjef i den amerikanske Wal-Mart-kjeden.

Kan vi stole på dem?

Hvis bare disse to business-initiativene følges opp vil jo dette føre til enorme utslippsreduksjoner. Kan vi stole på at de gjør det de lover? Driver de bare grønn-pynting nå når all verden er samlet i Paris?

Les også

Norge + Saudi Arabia = sant

Klimakrev fra investorene

Slike store selskaper pleier å holde hva de lover. De og vi misliker sterk at de blir tatt i juks. De trenger et sunt omdømme, de trenger kunder som føler seg vel med produktene deres.

Og ikke minst, de har en hærskare investorer som følger med på alt de gjør. Investorer som mener at klimaendringer utgjør en stor risiko.

Yngve Slyngstad leder oljefondet (Statens pensjonsfond utland), verdens største statlige investeringsfond. Det er mange som følger med når han dukker opp i Paris for å snakke om klima.

Vi tok en prat.

Les også

Grønn jihad Norsk imam får internasjonal oppmekrsomhet for en ny jihad-vri

"Som forventet", sier oljefondet

Yngve Slyngstad sier oljefondet stiller stadig tøffere klimakrav til bedriftene. Foto: Roald, Berit

I februar la pensjonsfondet frem et nytt ”forventningsdokument for klima” – altså hva Slyngstad og hans folk forventer av de ti tusen bedriftene fondet er med å eie.

Oljefondet forventer at selskapene har investeringsplaner som forholder seg til hvordan verdens skal klare togradersmålet.

-Så alle disse klimaløftene fra store bedrifter kommer som forventet?

-Ja, det som skjer er helt i tråd med de forventningene vi har stilt, sier Slyngstad.

Les også

Klimadivaen, eksen og rivalen

Vurderer klima-risiko

afp000765829-sPPARKRYmK.jpg Foto: Roald, Berit

Fondet forventer også at selskapene har tanker om risiko for hvordan klimaendringer kan ramme.,

-De må tenke klimarisiko for hele forretningsmodellen sin, sier Slyngstad.

Oljefondet forventer åpenhet om CO2-utslipp og forventer konkrete tall.

-For å flytte klimadebatten fra ord til tall må vi kunne måle hva bedriftene gjør. Da trenger vi tall på utslipp og tall på utslippsreduksjoner. Vi trenger slike tall sammen med alle andre tall for å regne ut hva vi mener bedriftene er verdt, sier Slyngstad.

Les også

Slik møter man Obama

Driver de anti-klima-lobby?

Men ikke nok med dette. Oljefondet forventer også åpenhet om hvordan bedriftene påvirker politiske prosesser – med andre ord om de driver lobbyvirksomhet for eller mot klimatiltak.

-Det er nytt for mange å få slike spørsmål. Vi har jo små eierandeler i bedriftene, men når vi og andre investorer stiller slik krav blir det lagt merke til, sier Yngve Slyngstad.

Fondet hans har for lengst startet å selge seg ut av kullproduserende selskaper og er i ferd med å stille krav til energiselskaper med større kullandel enn 30 prosent. –Vi vil vite om de vil redusere kullandelen og hvor raskt. Det vil avgjøre om vi selger oss ut eller ikke. På den måten påvirker vi, sier han.

Les også

Utslippene ingen land eier

Oljepenger til klimabestingene

Fondet har rapportert om karbonavtrykket til alle selskaper de har investert i. Dette vil de fortsette med fremover

-Vi vil investere mer i selskapene som har tatt et steg i riktig retning mot å redusere karbonfotavtrykket, og mindre i de som ikke har strategier på plass, sier Slyngstad.

Med det mener han at oljefondet vil prioritere selskaper som tar klimatrusselen seriøst og jobber for å kutte utslippene.

K anskje ikke så rart av Cola, Google, Microsoft, Sony, Honda, L’Oréal, Nestlé gjør hva de kan for å bli klimabestinger?

  1. Les også

    «Alle» sier vi må gjøre noe med klimaet nå. Her er syv punkter om hvorfor det er så vanskelig.

Les mer om

  1. Olesklode

Olesklode

  1. VERDEN
    Publisert:

    Historisk høyt nivå av CO2 i atmosfæren

  2. VERDEN
    Publisert:

    Kutt holder ikke lenger. Vi må suge CO₂ ut av atmosfæren

  3. VITEN
    Publisert:

    Vet du hvorfor øyenstikkeren sjelden går på kino?

  4. VITEN
    Publisert:

    Svensk ulv tok livet av flest sauer i Norge i fjor

  5. VITEN
    Publisert:

    Unike norske naturbilder til topps i fotokonkurranse

  6. VITEN
    Publisert:

    Verden deles i to: De som hater og de som elsker kull