Norge

IKT-ekspert: Et skudd for baugen for Telenor

Stiller seg tvilende til om Telenor vil klare å realisere gevinstene.

– Dersom de ambisiøse planene om å rasjonalisere blir forsinket eller skrinlagt i denne omgang, koster det tid og penger å starte på nytt, sier IKT-ekspert Per Morten Hoff.
  • Andreas Bakke Foss
    Andreas Bakke Foss
    Journalist

IKT-ekspert Per Morten Hoff, som i 28 år har vært en talsmann for IT-bransjen og nylig sluttet som toppsjef i IKT-Norge, sier Star-prosjektet har vært et viktig prestisjeprosjekt for Telenor.

– Det er helt klart et viktig prosjekt for Telenor. De hadde ikke igangsatt et så stort prosjekt om dette ikke hadde vært viktig, sier Hoff.

– Ikke noe som går over

Han mener Telenor-butikken vil gå videre på en utmerket måte, men at Telenor Norge nå har eldre systemer som de må gjøre noe med.

– Dette er ikke noe som går over, sier Hoff, som mener det er helt klart at prosjektet har strandet.

– Dette er et skudd for baugen for Telenor, men foreløpig er det ikke noen krise. Telenor er et selskap som greier seg utmerket fordi de er så solide, men før eller senere må de gjøre noe med disse gamle systemene, sier Hoff.

Innsparingsambisjonen på 800 millioner kroner årlig fra 2018 som et følge av programmet består, ifølge telegiganten. Men Hoff stiller seg tvilende til om de vil klare å realisere gevinstene.

– Dersom de ambisiøse planene om å rasjonalisere blir forsinket eller skrinlagt i denne omgang, koster det tid og penger å starte på nytt, sier Hoff.

Analytiker: Åpenbart viktig for Telenor

Håvard Nilsson, analytiker i investeringsbanken Carnegie, sier Star-programmet er «åpenbart viktig» for Telenor.

Han sier Telenor er helt avhengig av å kutte kostnader. Årsaken er at økt konkurranse fra ICE, GET og Telia sannsynligvis vil presse prisene ned, og gjør at Telenor står i fare for å tape markedsandeler.

Analytiker Håvard Nilsson i Carnegie.

Nilsson sier kostnadsprogrammet, alt annet likt, ville hevet driftsmarginen for Telenor Norge med 5–6 prosentpoeng.

– Dette tilsvarer opp til ca. 60 øre pr. aksje på årlig basis hvis store deler av business support-systemene er utsatt eller avlyst, sier han.