Norge

Flyselskapene krystallklare: – Barn med vannkopper skal ikke fly

Barn med vannkopper er blitt stoppet ved ombordstigningen i sommer. Men symptomer på hjerte- og lungesykdom er den vanligste årsaken til at passasjerer nektes å gå om bord i SAS-fly.

Et SAS-fly på vei fra Barcelona til Oslo måtte nødlande i Bordeaux i 2015 da en eldre mann om bord fikk hjertesvikt. Foto: Monica Hägglund Langen / NTB scanpix

  • Lene Skogstrøm
    Journalist
  • Tine Dommerud
    Journalist

– Det er to forhold vi tar hensyn til når vi vurderer syke passasjerer ved utgangen. Det ene er hvis passasjeren er så dårlig at flyreisen vil føre til ytterligere belastning for vedkommende. Det andre er hensynet til andre passasjerer, for eksempel ved mulige smittsomme sykdommer, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

  • Nicoline (10 mndr.) endte på sykehus familien kunne ikke reise hjem fra ferie

Johansen ønsker ikke å kommentere den konkrete saken Aftenposten skrev om mandag, om Oscar (3) som ikke fikk reise med Norwegian fordi kabinpersonalet antok at myggstikkene i pannen kunne være noe smittsomt.

Men informasjonssjefen i SAS legger til at insektstikk også kan gi allergiske reaksjoner og komplikasjoner – og i et slikt tilfelle ville vurderingen gå på passasjerens allmenntilstand.

Stress før avgang gir urovekkende symptomer

– Hvilke symptomer er vanligste årsak for å nekte folk å gå om bord i flyet?

– I sommer har det minst vært ett tilfelle der et barn med vannkopper ble avvist av smittevernhensyn overfor andre barn og voksne. Vi har dessverre ingen statistikk over hvem og hvor mange som stoppes. Men det som går igjen er hjerte- og lungeproblemer der passasjerene er kortpustet, har nedsatt funksjonsevne, eller har vanskelig for å orientere seg, sier han.

– Mange finner det stressende å sjekke inn, stå i kø og passere sikkerhetskontroll, og dét kan forverre slike symptomer. Det er veldig kjedelig hvis noe alvorlig skjer om bord.

Han forteller at personalet ved utgangen bare er en rask telefon unna støtte og hjelp til en medisinsk vurdering. Helsepersonell i et globalt, medisinsk kompetanseselskap er parat til å svare på spørsmål og hjelpe til i vurderingen av helsetilstanden til passasjerene, både før, under og etter flyreisene.

Oscar (3) og familien hans fikk ikke være med Norwegian-flyet - myggstikkene i pannen ble tatt for å være noe smittsomt. Foto: Privat

Knut Morten Johansen påpeker at høy feber alltid er årsak til en vurdering – uten at passasjerene nødvendigvis avvises.

– Vi prøver å være fleksible og for eksempel gi den syke en plass litt lenger unna de andre passasjerene, påpeker han.

Astrid Mannion, pressekontakt i Norwegian, sier de noen ganger må forsikre seg om at passasjerene er friske nok til å fly med dem.

– Det kan derfor hende at passasjerer ikke får tillatelse til å gå om bord. Dette er for å unngå smitte. Slike sykdommer kan være vannkopper, røde hunder og meslinger, sier hun.

– Forstår at flyselskapene er strenge

Overlege Hans Blystad ved Folkehelseinstituttet forstår at flyselskapene er strenge når det gjelder smittsomme sykdommer, som for eksempel meslinger og vannkopper.

– Dette er ganske fornuftig politikk, for slike sykdommer smitter lett, særlig på lange flyturer.

Blystad sier at heller ikke pasienter med tuberkulose eller hjernehinnebetennelse skal fly. Hvis pasienter med disse sykdommene har kommet til Norge med fly, setter helsemyndighetene i gang med en aktiv sporing, det vil si at de forsøker å finne medpassasjerer som har sittet i nærheten.

– Det er flere tilfeller med aktiv sporing i året. Det vil vi også gjøre hvis det er en passasjerer om bord med smittsom hjernehinnebetennelse eller meslinger. Men det forekommer heldigvis ikke veldig ofte.

– En myte at smitte florerer på fly

Informasjonssjef Johansen i SAS vil gjerne avlive myten om at smitte sprer seg lettere på fly enn andre steder.

– Selvsagt kan man lettere bli smittet fordi man sitter tett med andre mennesker, men det gjør man på buss og tog også. Det er definitivt ikke større fare for å bli smittet på fly, der luften skiftes ut like ofte som i en operasjonssal på sykehus, påpeker han.

Han understreker at det er strengere sikkerhetsrutiner på flytransport enn i annen offentlig transport, og dermed større fokus på smitte.

– Også fordi vi kan bringe smitte med fly fra en verdensdel til en annen er vi ekstra påpasselige, og må følge Verdens helseorganisasjons smittevarsler.

Les mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Fly
  3. Reise
  4. Norwegian

Relevante artikler

  1. NORGE

    Advarer flypassasjerer etter at person ble smittet av meslinger i Europa

  2. REISE

    Rekordutbetaling på reiseerstatninger: Svein (9) ble syk på ferie. Pris: 10.000 kroner

  3. REISE

    Fem sikre – og ett hemmelig – tips som holder deg frisk på flyturen

  4. NORGE

    Nordmenn i utlandet hentes hjem på smekkfulle fly, til tross for råd om tomme midtseter

  5. NORGE

    Hos Norgesgruppen er sykefraværet lavere enn før koronakrisen: Minimalt med smitte blant ansatte i dagligvarehandelen

  6. NORGE

    Hvorfor blir noen syke og dør mens andre ikke merker viruset? Et mysterium, svarer FHI.