Norge

SMS ødelegger skriftspråket

Irsk utdanningskommisjon mener økt bruk av SMS er årsaken til dårligere skriveferdigheter blant ungdom. Overdreven frykt mener norsk språkforsker.

Foto: JULIEN WARNAND/Scanpix

  • Geir Amundsen
    Geir Amundsen
Les også

SMS-rekord


Mobiltelefonens fremvekst og økende bruk av tekstmeldinger som kommunikasjonsform utgjør en betydelig trussel mot de skriftlige engelskkunnskapene til irske elever, mener den irske utdanningskommisjonen. Det går frem i en rapport de har lagt frem, skriver Irish Times.

Rapporten tar utgangspunkt i eksamensoppgavene i engelsk som irske femtenåringer leverte i 2006. Rapporten slår fast at frekvensen av grammatikk— og tegnsettingsfeil har økt betydelig. Dette gir grunnlag for alvorlig bekymring, mener forskerne.

"Tekstmeldinger med sin bruk av fonetisk staving, og lite eller ingen bruk av komma og punktum, synes å være en trussel mot tradisjonell rettskriving", står det å lese i rapporten.

Det blir også uttrykt bekymring for at mange elever leverer svært korte og lite beskrivende besvarelser selv der oppgavene inviterer til utbrodering. Dette er en økende tendens man tror har sammenheng med måten man kommuniserer med tekstmeldinger.

Ikke enig

Språkforsker Ellen Andenæs ved Institutt for språk- og kommunikasjonsstudier ved NTNU er skeptisk til den irske rapportens bastante kobling mellom unges SMS-bruk og et dårligere skriftspråk.

— Dette smaker snarere av en overdreven kulturell bekymring voksne gjerne har for ungdommen, sier Andenæs. Hun understreker at hun ikke kjenner til den aktuelle rapporten.

— SMS blir dessuten for en egen sjanger å regne, og jeg tror man i undervisningen har mer igjen på å fokusere på nettopp at det finnes ulike sjangere og bevisstgjøre elevene på forskjeller.

— Jeg tror uansett ungdom flest har et bevist forhold til at en tekstmelding er noe annet enn en eksamensbesvarelse, understreker Andenæs.

— Hva gjelder dårlige kunnskaper om tegnsetting, er dette et problem vi dessverre ser stadig flere eksempler på i media, og i det meste av skiftlige ytringer i det offentlige rom. Jeg er sånn sett langt mer bekymret for språkundervisningen og kompetansen til norsklærerne, enn jeg er for økt bruk av SMS, sier Andenæs.

Til rapportens bekymring om stadig kortere besvarelser, og at dette kan ses i sammenheng med SMS-bruken, mener Andenæs dette snarere kan tyde på at elevene ikke oppfatter eksamensskriving som spesielt meningsfylt. -Da blir skolens oppgave å ikke akseptere korte eksamensbesvarelser, men å bidra til å gjøre det meningsfullt å uttrykke seg i tekst, sier Andenæs.

— SMS gjør oss snarere mer konsise, og kan være med på å bidra til et mer kreativt språk, mener Andenæs.

Tror du SMS er med på å ødelegge skriftspråket og ungdommens skriveferdigheter?

  1. Les også

    8 av 10 tiåringer har mobil

  2. Les også

    SMS-rekord

  3. Les også

    8 av 10 tiåringer har mobil

Relevante artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    – Ungdom opplever at hovedårsaken til de psykiske helseplagene er skole

  2. FORELDRELIV
    Publisert:

    Hvordan få A på eksamen? Vi har spurt sensorene

  3. KRONIKK
    Publisert:

    Gi ungdommen problemer de kan kjenne seg igjen i! | Hege Tunstad

  4. DEBATT
    Publisert:

    Det er ikke innholdet i fysikkfaget som er problemet

  5. NORGE
    Publisert:

    Vi har analysert 200.000 eksamensbesvarelser: – Her er det mange elever som får feil karakter

  6. KRONIKK
    Publisert:

    Derfor er ungdom på Oslo øst flinkest på smittevern