MySpace utfordrer iTunes
MySpace vil selge musikk fra nærmere tre millioner artister.
Les også våre store samletester:
Det enormt populære nettstedet MySpace.com vil utfordre iTunes. Det er det mange som vil, men få har like gode utsikter til å lykkes.
Vil bli størst
— Målet er å bli en av verdens største musikkbutikker, sa en av MySpace-grunnleggerne, Chris DeWolfe, til Reuters i går.
— Alle vi har snakket med ønsker seg et alternativ til iTunes og iPod.
Tre millioner artister
I utgangspunktet snakker DeWolfe om salg av musikken fra nærmere tre millioner ukjente artister, som har musikken sin liggende på MySpace allerede i dag.
Det kan imidlertid vise seg at utvalget blir langt mer omfattende enn DeWolfe vil ut med.
Snakker med de store
Ifølge Reuters har de snakket med kilder i musikkindustrien som hevder at MySpace også er i samtaler om å etablere en musikkbutikk med materiale fra alle de store plateselskapene.
Det kan i så fall bety at iTunes blir sittende igjen med et musikkutvalg som bare er en brøkdel av hva MySpace kan tilby. Men det er flere om beinet.
Gratis musikk
Hverken iTunes eller MySpace vil bli stående uten konkurranse. SpiralFrog kunne i forrige uke fortelle at de vil lansere en helt gratis nedlastingstjeneste i løpet av året, og satser på finansiering ved hjelp av reklame.
Verdens største plateselskap, Universal, har allerede inngått avtaler om distribusjon av deres musikk på SpiralFrog.
Microsoft slår tilbake
Microsoft planlegger også å lansere en direkte konkurrent til iPod, en MP3-spiller som skal få støtte fra en tilsvarende nedlastingstjeneste som iTunes.
Uansett betyr dette økt konkurranse, noe som vanligvis kommer forbrukerne til gode.