Norge

Abid Raja (V): - Staten må bidra med minst 50 prosent til Fornebubanen

Venstre-politikeren mener byggestart for Fornebubanen må være i 2017.

Fornebubanen skal trolig gå fra Majorstuen til Fornebu - men i over ett år har kollektivselskapene ventet på svar fra politikerne om hvem som skal bygge den. Nå mener Venstre-politiker Abid Raja at staten må på banen for å få fortgang i prosjektet.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Abid Q. Raja (V) er saksordfører for Fornebubanen og nestleder i Transport— og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Han reagerer på Aftenpostens sak om fremdriften i Fornebubane-prosjektet, og mener staten må bidra for å få fortgang i prosjektet.

- Mener du staten bør sette en frist for når Fornebubanen skal være ferdig?

— Det er ikke akseptabelt hvis man på grunn av byråkrati ikke kommer i gang snarest mulig. Jeg mener vi i utgangspunktet har lovet velgerne byggestart i 2017. Det må politikere på alle sider bidra til at man klarer, mener Raja.

  • I over ett år har kollektivselskapene ventet på svar: Politikerne har ikke bestemt seg for hvem som skal bygge Fornebubanen

- Skal være på tilbudssiden

Han var mandag i kontakt med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for å undersøke hva staten kan bidra med for å få fortgang i prosjektet, og har sendt henvendelsen som et skriftlig spørsmål i tillegg.

— Fornebubanen er ikke bare et lokalt anliggende, det er også en nasjonal sak. Staten kan bidra ved at statsråden har tydelige forventninger til fremdrift og sørger for å være på tilbudssiden hvis det er noe vi kan bidra med.

Skal bidra med minst 50 prosent av kostnadene

Rett etter valget lovet regjeringspartiene med KrF og Venstre at staten skulle bidra med femti prosent av kostnadene for å bygge Fornebubanen.

Abid Raja (V) mener de har lovet velgerne byggestart for Fornebubanen i 2017 - og vil ha staten på banen for å få det til å skje.

Oslos nye byråd har tidligere signalisert at de ønsker at staten skal bidra med 70 prosent.— Staten må definitivt være klare på at man skal gi minst femti prosent. Det er viktig når man kommer i gang med byggingen at man har en forutsigbar finansiering. Om staten klarer å gi mer vil være et forhandlingstema på Stortinget, sier Raja.

— Det er ikke noen tvil om at 100 prosent finansiering fra staten ville gjort at man kunne bygget raskere. Samtidig kan ikke staten ta hele regningen på alle lokale prosjekter. Det er noe som heter Oslopakke 3 som skal finansiere kollektivløsningene.

- Nå har vel hverken Oslo eller Akershus bedt om 100 prosent statlig finansiering?

— Vi i Venstre vil ha størst mulig statsfinansiering for kollektivløsninger. En statlig andel på 70 prosent vil gjøre det veldig mye lettere, samtidig er det ikke slik at det ikke er penger i Oslopakke 3. Mitt inntrykk er at lokalpolitikere i Oslo og Akershus er innstilt på å ta minst femti prosent av regningen.

Les også

  1. Har brukt over ett år på å finne ut hvem som skal bygge Fornebubanen

  2. Byrådet vil ikke frede prisen på månedskort

  3. Så lønnsom blir den nye Oslo-trafikken

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Kollektivtransport
  3. T-banen
  4. Fornebubanen