Norge

Dette bør du vite før jobbintervjuet

Sosiale koder og uskrevne regler kan avgjøre om du havner øverst eller nederst på arbeidsgivers liste.

Det hjelper ikke med gode papirer dersom du ikke gir positive signaler under jobbintervjuet.

  • Frøydis Braathen
    Journalist

Du kan ha de beste eksamenspapirer og all verdens relevant kompetanse, men likevel ikke få jobben etter å ha vært på jobbintervju.

For følger du ikke de uskrevne reglene og sosiale kodene, kan du havne nederst på arbeidsgiverens liste, advarer ekspertene.

Avslørende kroppsspråk

Rekrutteringsrådgiver Charlotte Gundhus. Foto: erik m sundt

Kroppsspråket ditt forteller mye om deg, sier rekrutteringsrådgiver Charlotte Gundhus i Hammer & Hanborg.— Ditt første møte med arbeidsgiverne er din beste og kanskje eneste sjanse til å vise hvem du er. Da bør du kjenne til triksene som kan gjøre deg likt, kroppen snakker nemlig for deg, sier Gundhus til Aftenposten.

Det finnes ifølge henne mange tillærte sosiale koder, som vi kanskje ikke alltid er bevisst på.

Rak rygg og stødig blikk

- En rak rygg, stødig blikk og et fast håndtrykk signaliserer at du er en selvsikker, uredd og sterk arbeidssøker. Det skaper tillit.

— En krumbøyd person kan oppfattes som liten og tynget, noe som kan medføre at vi tolker personen som ute av stand til å takle nye og mange arbeidsoppgaver, sier Gundhus.

Førsteinntrykket arbeidsgiveren får, har mer å si enn man kanskje skulle tro, mener hun.

- Du kan forsterke gode vitnemål og attester ved å være bevisst på hvilke signaler du sender ut. Vær selvsikker, uten å være arrogant. Snakk tydelig, og møt intervjueren med et stødig blikk.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Småsnakk før intervjuet

Gundhus sier det også er naturlig og lurt med litt «small talk» før selve intervjuet begynner. Hun forteller at det kan styrke en arbeidssøkers posisjon å småsnakke, særlig hvis du peiler inn på noe du har felles med intervjueren.

Les også

Dette må du aldri si på jobbintervjuet

— Det som sies i small talk kan underbygge sosialpsykologen Robert Cialdinis «like-å-bli-likt»-prinsipp. Det går ut på at vi liker mennesker som ligner oss selv.Ifølge Cialdini tilegner vi også gjerne mennesker med et godt ytre positive egenskaper. Derfor er det viktig å se presentabel ut, sier Gundhus.

Uskrevne regler

Det er dessuten noen uskrevne regler man bør kjenne til.

— Under det første jobbintervjuet skal man først og fremst bli kjent og kunne presentere kompetansen man har. Lønnsforhandlinger hører ikke hjemme her.

- Vent derfor med å spørre om lønn eller andre frynsegoder, som for eksempel muligheten for hjemmekontor, råder Gundhus.

Denne artikkelen ble først publisert i oktober 2011, og gjennomgått og oppdatert av Aftenpostens redaksjon sommeren 2013.

  1. Les også

    De ti vanligste spørsmålene i jobbintervju

  2. Les også

    Derfor dropper de søknaden din

  3. Les også

    Unngå å bli satt sjakk matt på jobbintervjuet

Les mer om

  1. Bytte jobb
  2. Karriere

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Anonyme jobbsøknader mot diskriminering bare utsetter problemet

  2. KARRIERE

    Ser du hva som er feil på dette jobbintervjuet? Her er ti ting du må passe på

  3. A-MAGASINET

    Føttenes bevegelser kan avsløre om du er glad eller trist.

  4. KARRIERE

    De har slitt med å få seg jobb: – Utfordringen er at man blir forhåndsdømt.

  5. KARRIERE

    Elisabeth Lindberg brukte to minutter på å bevise at hun var den rette for jobben. Her er tipsene.

  6. A-MAGASINET

    Vi ble med da Helene (26) fortalte sjefene sine at hun er bipolar