Norge

Tar tempen på maten

Holdbarhetsindikatoren Keep-it kan få oss til å kaste mindre mat i årene fremover. Et lite klistremerke som er limt på pakken med kjøtt eller fisk gir deg sikker kunnskap om hvor mange dager maten faktisk vil holde seg. Den har vært prøvd ut ett år - snart vil den være å finne på mange ferskvarer i butikkene.

Vi kjøpte tre pakker kjøttdeig med Keep-it -indikator. <b>Romtemperatur: </b>Fra litt under seks dagers holdbarhet ved kjøp gikk den ned til null dager (ikke tilrådelig å spise) etter et døgn i romtemperatur.

  • Lene Skogstrøm
    Lene Skogstrøm
    Journalist

Ett døgn øverst i kjøleskapet: Fra ca. ti dagers holdbarhet ved kjøp gikk den ned med fire dager, til seks dagers holdbarhet.

Ett døgn nederst i kjøleskapet. (over grønnsakskuff. Fra ca. åtte dagers holdbarhet ved kjøp gikk den ned med to dager, til seks dagers holdbarhet.Konklusjon: Viktig å legge ferskvarer lengst ned i kjøleskapet - temperaturen kan variere med hele fem grader fra øverst til nederst.

Ås, 1999. En vakker sommerdag på daværende Norges landbrukshøgskole. Forskerne sitter benket rundt lunsjbordet, en melkekartong står der i varmen. Praten går: Melken som står varmt kan da umulig holde seg like lenge som kartongen i kjøleskapet? Men begge har samme datostempling...

— Det hadde vært diskusjon om smart datostempling over flere år, om matvarers varierende holdbarhet, og hvordan en mer avansert holdbarhetsmerking kunne ta hensyn til dette. Og melkekartongene ledet til brainstorming: hvordan løser vi et sånt problem med kjemi? forteller kjemiprofessor Brit Salbu ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB)

- Det som nå er blitt til holdbarhetsindikatoren Keep-it,startet i et reagensglass på lab’en vår. Vi eksperimenterte med stoffer som reagerer på tid og temperatur, og som også skiftet farge. I tillegg var det et kriterium at stoffene ikke skulle være giftige.

Fra reagensglass til klistremerke

Det var et hell at utprøvingen skjedde akkurat på Salbus Isotoplaboratorium på Ås. Det inneholdt mange spesielle stoffer man ikke akkurat finner på en gjennomsnittslab.

Og resten er en vellykket innovasjonshistorie: det hemmelige innholdet i reagensglasset ble utviklet videre til det lille klistremerket med en kjemisk sensor som viser hvor mange dager matvaren er holdbar fremover. Det er på full fart ut på mange varer i dagligvarebutikkene, og har allerede vært i bruk i ett år på kjøttdeig fra Nordfjord Kjøtt i Rema-butikkene.

Det er ingen andre i verden som har fått til dette. Professor Salbu kjenner en stor glede når hun er i butikken og ser den lille holdbarhetsindikatoren på kjøttdeigpakken.

Krever stayerevne

— Dette har tatt mange år, og da vi startet på begynnelsen av 2000 var det ikke tilrettelagt for universitetene å delta i prosessen å gjøre forskning om til kommersielle produkter. Det er det nå, i langt større grad . Det er viktig å ha stayerevne og ikke gi opp underveis når man skal få noe fra lab-benken til å bli et produkt, sier hun. Ikke minst trengs det økonomiske ressurser. Mange gode ideer og gode oppfinnelser går tapt underveis, sier professoren, som utviklet ideen sammen med tre andre forskere. Hun understreker at det er viktig at universitet og forskere fortsetter å være nært knyttet til produksjonsselskapet, slik at innovasjoner kan forbedres og videreutvikles.

Kan brukes på mer enn mat

Den lille brikken kalibreres direkte opp mot matvaren den står klistret på slik at den gir riktig informasjon for hvert nye produkt. Arbeidet videre gjøres i nært samarbeid med næringsmiddelforskere og ingeniører.

- Den kan brukes på mer enn mat, det er også store muligheter på legemiddelfeltet. Indikatoren kan for eksempel vise om levende vaksiner er oppbevart slik at de fremdeles er virksomme, påpeker hun.

  1. mai vant Keep-it Technologies Innovasjonsprisen Campus Ås . I begrunnelsen heter det blant annet: «Selskapet har et stort fremtidig verdiskapingspotensial".

- Gjør verden litt bedre

— Det er gøy å være med på noe som gjør verden litt bedre, sier daglig leder Christian Salbu Aasland.- Vi tror at holdbarhetsindikatoren kan få folk kan endre adferd, tenke seg om og ikke kaste så mye god mat bare fordi den har «gått ut på dato», sier han.

Selskapet har hatt en grundig evaluering etter at brikken ble tatt i bruk i butikkene. Mest på den driftsoperative siden, men de har også fått gode tilbakemeldinger fra forbrukerne.

Keep-it jobber i dag med å «rulle ut» indikatoren på stadig flere ferskvarer, og ni ansatte produserer for fullt i produksjonslokalene i Oslo.

lene@aftenposten.no

De øvrige artiklene i serien:

Universitetet i Nordland:

Bellafrakken,plagget som forhindrer smitte

Universitetet i Bergen:

Test som kan skille mellom "snill" og "sint" livmorkreft

Universitetet i Tromsø:

Nettsted for smittsomme sykdommer i nærmiljøet

Universitetet i Agder:

Smart sluk som ikke skader fisken

NTNU i Trondheim:

Fleksibel gruvebolt som sikrer fjellet bedre

Universitetet i Oslo:

Ultralystryrt, berøringsfri mobilskjerm

Universitetet i Stavanger:

Gwind -flytende vindturbin tilpasset forholdene til havs