Norge

Supermarkedene fortsetter å tape

Lavpriskjedene Kiwi og Rema fortsetter å stjele kunder fra supermarkedene, viser ferske tall.

Rema 1000 var den største dagligvarekjeden i Norge i 2010 med en markedsandel på 20,9 prosent. - Vi er kjempefornøyd, sier butikkjedens leder Ole Robert Reitan.
  • Gro Strømsheim

Analyseselskapet The Nielsen Company offentliggjorde onsdag morgen den årlige analysen av dagligvaremarkedet.

Den viser at Kiwi og Rema nok en gang er vinnerne, mens de store taperne er både supermarkedkjedene og nærbutikkene.

Les også:

Rapporten fra The Nielsen Company viser at dagligvaremarkedet i fjor økte med 4,27 milliarder kroner og er nå på 138,5 milliarder kroner. Dette var en vekst på 3,2 prosent, halvert vekst i forhold til 2009.

Ønsker ferskvare?

Lavpriskjedene står nå for 52,7 prosent av markedet, mens supermarkedene står for 26,6, nærbutikkene for 10,9 og hypermarkedene for 9,9.

De tre siste grupperingene taper alle andeler til lavpriskjedene.

Disse tallene står i kontrast til hva forbrukerne sa i undersøkelse utført i februar på vegne av Aftenposten.

Der sa 63 prosent at de er villige til å betale mer for ferskvarene dersom dette også innebærer et bedre utvalg. Men tallene viser at kundene likevel valgte de billigere butikkene i fjor.

Reitan fornøyd

Som nevnt er det Rema 1000 som peker seg ut som en av vinnerne, de hadde en vekst på 0,6 prosent markedsandel. NorgesGruppen, som står bak Kiwi, Meny, Spar og Joker, økte 0,6 prosent. Coop tapte 0,3 prosent av markedet, mens Ica tapte 0,9 prosent og fortsetter fallet de har hatt de siste årene.

— Vi er kjempefornøyd, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan.

- I utgangspunktet har vi ikke vært helt fornøyd med veksten, men når vi ser at veksten har vært så lav i totalmarkedet, må vi si oss fornøyd, sier Reitan til Aftenposten.

I fjor valgte Bunnpris å gå ut av innkjøpssamarbeidet med NorgesGruppen og knytter seg fra neste år til Rema 1000. Dette er tatt høyde for i NorgesGruppens tall, og Bunnpris er trukket ut som en selvstendig enhet.

Centra og Ultra taper

For NorgesGruppen, som kontrolleres av milliardæren Johan Johannson, er det Kiwi som viser størst vekst, med en økning av markedsandelene med 0,8 prosent.

Meny er supermarkedet som går mot strømmen, kjeden har klart å ta et halvt prosentpoeng i økt markedsandeler, mens Spar ikke klarer å holde sin andel.

Centra/Ultra, de ekstra store supermarkedene til NorgesGruppen, taper like mye markedsandeler som Kiwi vinner.

Coop Mega har tapt 0,6 prosentpoeng av markedsandelen fra 2009 til 2010. De er nå nede i 6,3 prosent markedsandel. Ica Supermarked og Ica Maxi taper også andeler.

Rema og Kiwi størst

Rema 1000 er den største butikkjeden i Norge og hadde i 2010 en markedsandel på 20,9 prosent.

Kiwi hadde en andel på 14,3 prosent, Meny 8,9 prosent, Coop Prix 6,7 prosent og Coop Mega 6,3 prosent.

Rimi står for 5,9 prosent av dagligvarehandelen, Spar 5,7 prosent og Coop Obs 5,5 prosent.