– Elixia villeder og bryter markedsføringsloven
En treningskampanje ved Elixia hevder å kunne gjøre ølmagen om til six-pack i løpet av seks uker. Det har fått idrettsprofessorer og markedsføringseksperter til å reagere.
«Ekstrem forvandling på seks uker. Vi gjør deg strandklar, får deg inn i brudekjolen, eller gjør om ølmagen til six-pack», lover en ny treningskampanje fra Elixia, Norges største treningskjede.
Det skriver Aftenbladet.no
Kampanjen har som formål å få flere kunder til å benytte seg av en av kjedens mange personlige trenere. Denne gangen gjennom en ekstrem forvandling til et minimumsbeløp på 14.100 kroner.
Tull
– Dette er noe stort tull. Det er umulig å forvandle en ølmage til en veltrent og slank six-pack på bare seks uker, sier Leif Inge Tjelta, førstelektor i idrett ved Universitetet i Stavanger, til Aftenbladet.
Tjelta har over 30 års erfaring som trener, deriblant som landslagstrener for mellom – og langdistanseløpere.
Han har også gitt ut bok om styrketrening, og i jobben ved Universitetet har han blant annet ansvar for det fysiologiske testlaboratoriet.
Umulig oppgave
–Det finnes ingen vitenskapelig forskning som støtter løftene til Elixia, påpeker Tjelta og fortsetter: –Dette er en umulig oppgave. Først skal du forbrenne fettet, deretter skal du gjøre jobben med å trene opp skikkelig magemuskulatur. Det er ikke mulig på denne korte tiden, i alle fall ikke ut ifra det jeg betegner som ølmage og six-pack.
–Hva mener du er en ølmage?
–10–20 kilo for mye rundt magen. Men uansett om du har mindre mage enn dette, er seks uker for kort tid til å få markerte magemuskler, understreker Tjelta.
Urimelig
Han får støtte av idrettsprofessorene Sigmund A. Anderssen og Gøran Paulsen ved Norges idrettshøgskole.
–Elixias kampanje er urimelig. Dette er altfor kort tid, skal du forvandle en ølmage til six-pack, sier Paulsen og utdyper:
–Tar man utgangspunkt i «vanlige», ikke overvektige mennesker, vil en markert magemuskulatur uten underhudsfett være vanskelig å oppnå uansett hvor mye man trener. Det er fysiologisk sett umulig for flesteparten av oss.
Kroppene som pryder modellkampanjer er mer unntaket enn regelen. All kan ikke få slike kropper, uansett hvor mye de trener, påpeker Paulsen, som har doktorgrad i fysiologi med styrketrening som spesialfelt.
Kollega Sigmund A. Anderssen begynner å le når Aftenbladet presenterer han for Elixias kampanje: –Dette er lureri. En slik kampanje skaper en forventning som ikke holder mål og er ikke en god måte å få folk i form på, sier Anderssen.
Han er leder for Nasjonalt råd for fysisk aktivitet.
Villedende
Forbrukerombudet har også lite sans for kampanjen.
–I markedsføring av trening, gjelder de samme prinsippene som for andre produkter: Man skal ikke love mer enn man kan holde. Her har nok Elixia gapt over litt for mye, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet, til Aftenbladet.
Fordi Elixia ikke oppgir hvilket utgangspunkt kunden må ha for å kunne forvente en ekstrem forvandling, vil den kunne oppfattes villedende, påpeker Hovde Skjelbostad.
Hun understreker at det uten en grundigere gjennomgang er vanskelig for Forbrukerombudet å konkludere med lovbrudd, men sier samtidig at villedende reklame bryter med markedsføringsloven.
Brudd
Trond Blindheim er rektor ved Markedshøyskolen og sitter i tillegg i Markedsrådet. Han er ikke i tvil om at Elixias kampanje bryter med markedsføringsloven.
–Det jeg, og trolig flesteparten av Norges befolkning forbinder med ølmage, er en stor struttemage. Dersom Elixia mener noe annet og ønsker å ta forbehold, bør dette opplyses om i kampanjen. Når dette ikke er tilfelle, er det villedende reklame og i strid med markedsføringsloven, påpeker Blindheim og legger til:
–Når for eksempel en bank reklamerer for lav rente, forventer vi som kunder at alle opplysninger blir gitt. De kan ikke etterpå legge til ekstrainformasjon som begrenser tilbudet. Slik må det også være for Elixia.
Han mener aktører innen helse— og livsstilsbransjen er særlig flinke til å tøye strikken.
— Hadde noen anmeldt denne kampanjen, hadde Elixia trolig måttet justere ordlyden noe, mener markedseksperten.
Elixia: Ingen definisjon på «ølmage»
Elixias produktsjef for personlig trening, Atle Arntzen, mener det er umulig å svare på hva definisjonen på en ølmage er.
— Det er veldig subjektivt og vil variere fra person til person, sier Arntzen til Aftenbladet.
- Dere hevder å kunne hjelpe folk til å gjøre om ølmagen til six-pack på seks uker. Da må dere vel vite hva det er snakk om?
— Ja, i denne sammenhengen snakker vi om en liten kulemage. Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye man kan fjerne på seks uker.
- Hvor mange kilo kan du bli kvitt på seks uker?
— 3–5 kilo.
- Er det ikke feil å kalle det en ekstrem forvandling?
— Nei. De som klarer å kvitte seg med noen kilo, opplever det som en stor forvandling.
- Er det en ekstrem forvandling?
-Ja, for mange oppfattes det som det.
- Kan en utrent person kvitte seg med 3–5 kilo og få six-pack på seks uker?
-Ja, det er mulig, mener Arntzen.
Hans kollega og personlig trener ved Elixia St. Olav i Stavanger, Eirik Øxnevad, mener at 5–6 kilo kan du klare, så sant du allerede har opparbeidet deg greie treningsrutiner
— Du bør allerede trene 3–4 ganger i uka for i det hele tatt klare å gjennomføre fem ukentlige økter med personlig trener, slik kampanjen legger opp til, påpeker Øxnevad.