Norge

Statsministeren om Oslopakke 3: - Bompenger ikke nok

Mandag formiddag la politikerne og transportmyndighetene i Oslo og Akershus fram den nye Oslopakken. Økte bomavgifter er ikke nok til å betale for planene, advarer statsminister Solberg.

  • Thomas Olsen
    Journalist
  • NTB
  • Din nye veidag: Her er alle detaljene i Oslopakke 3-avtalen
De var uenige om mye, men mandag var kun smil og godord mellom Oslopakke-forhandlerne. Her er politikerne fra Oslo og Akershus, med byråd Lan Marie Nguyen Berg i gult.

Tøffe forhandlinger

Det har vært tidkrevende forhandlinger. Reforhandlingen av Oslopakke 3 var en måned forsinket. Også søndag kveld, da avtalen skulle signeres, ble det forsinkelser.

Forhandlingene har vært tøffe, innrømmet partene under pressekonferansen, som var på perrongen på Majorstuen T-banestasjon.

– Vi var grunnleggende uenige om flere ting. E18-utvidelsen vestover har vært det vi har vært mest uenige om, men jeg synes vi har kommet fram til et godt kompromiss, sa samferdsel- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
– Vi har enige om å være uenig, røpet hun.

– Vi har vært langt fra hverandre, innrømmet også fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H).

Men begge berømmet de andre forhandlingspartene for godt arbeid for å bli enige.

– Vi er blitt så godt kjent at vi har begynt å planlegge ferie sammen, sa Solli.

– Det er litt uklart om det blir bilferie eller fottur, bemerket Oslo Høyres Eirik Lae Solberg.

Samferdselbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) innrømmer at det har vært tøffe forhandlinger.

Erna Solberg advarer om pengeknipe for Oslopakke 3

Tre av fire kroner fra det bilister betaler i bomstasjoner langs vei skal gå til kollektivutbygging i Oslo og Akershus.

Men økte bompriser og statlige tilskudd er neppe nok til å finansiere alt i pakken, advarer statsminister Erna Solberg (H).

Hun tror kommunene må bla opp mer for å finansiere Oslopakke 3, som er holdt orientert om forhandlingsprosessen.

– De må klargjøre hvordan de skal finansiere det kommunene har ansvar for. Det er ikke nok inntekter fra bompenger og statlige ordninger til å finansiere dette. De må tenke gjennom hvordan de skal bidra totalt for å få dette til, sier Solberg til NTB.

– Når du skal gjøre mye på kort sikt, vil man trenge mer penger for å få det til, sier hun.

Solberg påpeker at reglene for statens bidrag er klare: 50 prosent av kostnadene for store prosjekter. I Oslopakke 3 dreier det seg om Fornebubanen og den nye sentrumstunnelen for T-banen.

Samferdselsministeren: Bompengesatsene kan oppfattes usosialt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier det er lokalpolitikerne i Oslo og Akershus som må forklare innbyggerne nivået på de nye bompengetakstene.

– Mange, spesielt dieselbileierne vil ha grunn til å følge seg lurt. Fra rødgrønne ble de oppfordret til å kjøpe dieselbil og så blir de straffet av de rødgrønne for den samme bilen, sier Solvik-Olsen til NTB.

– Jeg tror nivået vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp, sier samferdselsministeren.

– De må leve med veldig økt kostnad som kan gjøre dype innhogg i privatøkonomien. Men det blir en sak som Oslo og Akershus må forklare innbyggerne, sier han.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen (i midten) var forhandlingsleder. .– Det er åpenbart at arbeidet har vært krevende, og det er en særdeles viktig avtale for hele regionen, sa Gustavsen mandag formiddag.

Les også

  1. Bærumsordføreren om Oslopakke 3-avtalen: - For lenge å vente åtte år på Fornebubanen

Les mer om

  1. Oslopakke 3
  2. Oslo
  3. Akershus
  4. Miljøpartiet De Grønne (MDG)
  5. Lan Marie Nguyen Berg
  6. Erna Solberg
  7. T-banen