Norge

Jentene prøvde å gjøre NSB til lags – fikk kjeft av konduktør

NSB nektet Nicoline og Victoria å kjøpe månedskort. I stedet kjøpte jentene – som reiser Drammen-Asker – månedskort hos Ruter og Brakar. Ikke bra nok, mente NSB-konduktøren. Nå legger NSB seg flate.

Nicoline (13) og Victoria (11) Bakken har fått et tøft møte med NSB som pendlere på egen hånd. Foto: Privat

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Mens Ruter tilbyr månedskort til barn og unge, har ikke NSB månedskort for barn. Det fant Nicolie og Victoria Bakken fra Drammen ut da de skulle pendle alene til kunstløp og rytmisk sportsgymnastikk i Asker.

NSB ville at jentene skulle kjøpe enkeltbilletter for hver tur, på app eller automat, åtte-ti ganger i uken.

Det syntes familien Bakken var plundrete.

Kunne Ruter og Brakar, Buskeruds svar på Ruter, være løsningen? Selskapene opplyste familien om at de sammen dekker den aktuelle reisen. Også sonekartene viste familien at to periodebilletter hver for Nicoline og Victoria ville dekke Drammen-Asker.

Nicoline og Victorias pappa Bjørn Erik Bakken kom til at Akershus og Ruters sone 2V møtte Brakars Buskerud-grense. NSBs konduktør mente at 2V kun holdt til Asker. Foto: Utsnitt av sonekart der Akershus sydvest møter Buskerud.

Ikke godt nok, mente NSBs konduktør

Men Nicoline og Victoria fikk seg en ny trøkk da de satte seg på et NSB-tog og viste månedskortene til en konduktør. Slik beskriver pappa Bjørn Erik situasjonen:

– Victoria ble snakket til av en konduktør, som sa at hennes periodebillett kun er gyldig fra Asker til Sandvika. Dette til tross for at NSBs kart for sone 2 viser at sonen strekker seg mye lenger syd enn Asker. Hvor firkantet går det an å bli mot en 11-åring som har med seg to gyldige månedskort? spør Bakken.

Nå legger NSB seg flate

Nå fastslår NSB at konduktøren gjorde en bommert.

– Hvis jentene har kjøpt fysiske reisekort er det helt og holdent oss som har gjort feil. Da har ikke konduktøren fulgt dagens regler, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB.

Men han legger til:

– Hvis de hadde kjøpt Brakar ungdomsbillett på app, på telefon, blir ikke dette godtatt av NSB på togene.....

Nå ble vi skuffet over NSB. De må følge med i timen. Randi Flesland i Forbrukerrådet

Forbrukerrådsjefen: En selvfølge at barn får månedskort

Leder for Forbrukerrådet, Randi Flesland, fnyser av NSBs praksis.

– Nå ble vi skuffet over NSB. De må følge med i timen. Det bør være en selvfølge at barn og ungdom tilbys månedskort på linje med voksne, sier hun.

– Dette bør ses i sammenheng med ønsket om å lære opp ungdom i å bruke kollektivtransport. NSB bør tenke miljøgevinst. Det er også en måte å ta på alvor at vekst i trafikk skal tas med miljøvennlige reiseformer som kollektiv, sykkel og gange. Særlig i og rundt de store byene er behov for fleksible ordninger, sier Flesland.

  • Om få måneder er NSB i full konkurranse med andre jernbaneselskaper om flere strekninger i Norge. - Nå prøver vi å tenke som et selskap som aldri har kjørt tog i Norge, og ønsker å bli et turistselskap, sier NSB-sjefen.

Randi Flesland er leder for norske forbrukeres vaktbikkje, Forbrukerrådet. Hun ber NSB våkne. Foto: Tor Stenersen

– Jeg registrer også Aftenpostens omtale av at NSB om få måneder er i full konkurranse med andre jernbaneselskaper om flere strekninger i Norge. NSB er derfor i full omorganisering og prøver å tenke nytt, som det heter, sier Flesland.

– Uavhengig om vi har et offentlig jernbaneselskap eller om flere private kommer på banen, så bør tilbudsordninger være like for alle forbrukere, sier hun.

Ingen aksjon fra Samferdselsdepartementet

Dette var svaret vi fikk på e-post fra statssekretær Tom-Christer Nilsen i Samferdselsdepartementet da vi konfronterte departementet med at Ruter har månedskort for barn, men ikke NSB:

– I kjøpsavtalen vi har med NSB i dag, er det lagt opp til at NSB bestemmer dette selv. Når ny avtale skal inngås, vil dette punktet bli vurdert på nytt.

Les mer om

  1. Vy
  2. Ruter