Norge

- Ingen problemer før helikopteret traff ledningene

  • Cathrine Solbakken
  • Andreas Slettholm
    Kommentator
  • Eirik Wallem Fossan
    Avdelingsleder, visuell avdeling
  • Jeg sto og kikket på det hele tiden, sier øyenvitne Kjell Erik Stensland (38).

Lastebilsjåfør Kjell Erik Stensland opplevde helikopterulykken ved Sollihøgda tirsdag på kloss hold. To personer mistet livet i ulykken, og en 51 år gammel mann ble alvorlig skadet..

Stensland kom tilfeldigvis kjørende forbi ulykkesstedet da en lastebil hadde veltet. Han stoppet for å hjelpe til. Da det rekvirerte helikopteret kom flyvende, sto han og så på det hele tiden, forteller han.

— Da helikopteret kom og skulle begynne å lande, fløy det rett i høyspentledningen. Så gikk helikopteret sidelengs og rett i grøften, sier Stensland til Aftenposten.

- Det var ingen problemer før det traff ledningene. Jeg sto og kikket på det hele tiden. Og det skjedde da det traff ledningene, legger han til.

Kjell Erik Stensland var vitne til helikopterstyrten tirsdag formiddag.

Luftambulansen styrtet da den forsøkte å lande ved Sønsterudtunnelen i Hole kommune i Buskerud. Den hadde rykket ut på en lastebilvelt hvor sjåføren senere viste seg å være alvorlig skadet.BAKGRUNN:

Les også

Legehelikopter havarerte

Ifølge Stensland tok det bare noen få sekunder fra helikopteret kom til det gikk i bakken:

— Det var helt uvirkelig. Det var som å se på en film, sier Stensland.

Flyver Bjørn Nergård (52) fra Ski og anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) fra Oslo er de to omkomne.

Politiet bekreftet på en pressekonferanse at de ikke hadde kontakt med pilotene før ulykken skjedde, men at de kunne bekrefte at helikopteret var i kontakt med høyspentlednigene på stedet.

- Vet ikke om linjene var på kartet deres

Syver Leirstad, administrerende direktør i Norsk luftambulanse, sier til Aftenposten at de ikke vet om kraftledningen var avmerket på kartet de bruker.

- Vi vet ikke noe om årsaken til ulykken. Men vi har våre folk på stedet som vil gjøre sine vurdering av ulykken.

Leirstad sier de er svært opptatt av å melde inn til Kartverket når de oppdager høye hindringer.

Kraftledninger som falt ned etter at helikopteret kom bort i dem.

— Det er viktig for oss å ha denne oversikten da vi lander i alle typer terreng.Aftenposten har via en offentlig kartdatabase sett at det er merket av strømledninger som hindre rett ved ulykkesstedet, men vi har ikke fått bekreftet at ledningene er merket av nøyaktig slik de ligger i terrenget.

Ifølge Sintef skyldes omtrent 10 prosent av alle luftfartsulykker i Norge kollisjoner med kraftspenn.

Havarikommisjonen skal også undersøke hvorfor styrten skjedde.

Ifølge NTB var det 22.000 volt i høyspentlinjene.

- Høyspentledninger sprutet

Pål Thomassen var et annet vitne til ulykken, og opplyser til Ringerikes Blad at han satt i bil nummer to, rundt 50 meter unna der helikopteret hadde styrtet. Til avisen beskriver han ulykken slik:

— Jeg så helikopteret var på vei ned, også ser jeg bare høyspentledninger spruter. Så kom det litt røyk, og så ble helikopteret knust, sier Thomassen til Ringerikes Blad.

Det er bragt på det rene at helikopteret traff høyspentledninger i forbindelse med ulykken.

Tonje Jahnsen Sørlie sier til VG Nett at det nesten hørtes ut som en eksplosjon og at det kom flammer ut av helikopteret.— De løse høyspentvaierne traff biler som stod i nærheten. Helikopteret begynte å krenge veldig, før det datt rett ned på siden, forteller hun til VG Nett.

Ulykken får inntil videre ikke konsekvenser for ambulansehelikoptrene for øvrig. Beredskapen opprettholdes over hele landet.

Les også

  1. Bjørn Nergård (52) og Anders Rostrup Nakstad (38) omkom i helikopterulykken

  2. Helikopteret nær ved å styrte på brannmenn

Det var strømlinjer som var koblet til denne masten som helikopteret traff.