Norge

Rema tredje størst - må betale mer når de kjøper inn

Rema-sjef Ole Robert Reitan anklagde fredag Norgesgruppen for å diktere markedet.

Ole Robert Reitan mener Norgesgruppen misbruker sin markedsposisjon.
  • NTB

Han får full støtte av Forbrukerrådet, som mener det understreker behovet for en lov om god handelsskikk.

– Vår bekymring er at vi får en for sterk konsentrasjon i dagligvaresektoren. Innkjøpsmakten gjør at de store blir enda større, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, til Dagens Næringsliv.

Rema er den tredje største dagligvaregrupperingen i Norge. Kjeden har svekket innkjøpsmakt og må betale mer for varene, mener Rema-sjefen.

  • Rema i krangel med Coop: Så mye kostet det
Rema 1000 har valgt å satse mer på egne merker.

– Utfordringen som belyses er en utvikling bransjen har vært klar over i lang tid, og det er en situasjon både aktørene og Konkurransetilsynet bør være oppmerksomme på fremover, sier Lars Kristian Lindberg, som er administrerende direktør for kategori og innkjøp i Rema 1000.

– Betingelsene består av en rekke faktorer. Dyre varer er også en konsekvens av at Reitan velger å ha lavere merkevareandel og høyere andel egne merkevarer, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til avisen.

Les mer om

  1. Ole Robert Reitan
  2. Forbrukerrådet
  3. Rema 1000