Norge

Helsetilsynet advarer: Nav kontaktsenter skaper barrierer. Brukere som har det vanskelig, får ikke hjelp i tide.

De ansatte ved Nav kontaktsenter får sjelden svar på telefonene de setter over til Nav-kontorene i kommunene. Det går ut over brukerne. Mange får ikke hjelp raskt nok.

De rundt 1000 ansatte på Nav kontaktsenter tar imot telefoner fra hele landet og gir folk veiledning. Her fra Nav kontaktsenter Oslo og Vest-Viken på Økern i Oslo.
  • Lene Skogstrøm
    Lene Skogstrøm
    Journalist
Nyhetsbrev Få oversikten over ukens viktigste saker i Aftenpoddens nyhetsbrev.

«Hei, og velkommen til Nav! Du får nå seks valg. For sosiale tjenester eller gjeldsrådgivning, tast 1.» En munter stemme svarer hvis du ringer Nav kontaktsenter (NKS) for å få hjelp.

Kontaktsenteret tar imot henvendelser på telefon fra brukere over hele landet, uavhengig av hvor de bor og hva saken gjelder. Telefontjenesten er en sentral kanal for dem som ønsker kontakt med Nav-kontoret.

Les hele saken med abonnement