Norge

NSB vil gi passasjerene bedre plass på «Flirt»-togene

NSB innrømmer nå at det er for trangt på de nye «Flirt»-togene for de som reiser lengst.

Drammens ordfører Tore Opdal Hansen, kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB og sjef for persontog i NSB, Tom Ingulstad i det nye Flirt - toget
  • Per Annar Holm
    Per Annar Holm

Har du tips til NSB-ledelsen? Bruk kommentarfeltet nederst i artikkelen.

NSB åpner for å snu i setedebatten og ber nå kundene sine om å foreslå bedre løsninger.

Blant forslagene som alt vurderes er flere avganger per time, egne pendeltog mellom Drammen og Eidsvoll og å kase ut noen seter på de lengste togrutene slik at det blir to seter i bredden av god, «gammeldags» størrelse.

— Vi er helt i startfasen av arbeidet, men jeg har gitt beskjed om å finne løsninger som må inneholde akseptabel setekapasitet på strekningen Drammen - Eidsvoll og samtidig bedre langpendlernes situasjon. Svaret har vi ikke i dag, men det er nærliggende å anta at det er behov for flere tog og mere penger, sier konserndirektør for NSB persontog, Tom Ingulstad, til Aftenposten.no.

Kritikk for trange seter

Da NSB i vår satte i drift de første av totalt 50 nye «Flirt»-sett fikk de skryt for støysvake og raske tog med frisk luft, men pryl for trange seter med opptil tre i bredden.

Les også

NSB har valgt Europas trangeste seter

En som kaller seg «sinnapendleren» la denne uken ut følgende melding på det sosiale nettstedet Facebook:

«Det beste nå for NSB, først og fremst av hensyn til kundene, men også med hensyn til eget renommè er å ikke drøye prosessen ut på noen måte, men bli ferdige med dette ved å si; ja vi har bomma, utskifting av seter er nå under planlegging, ordre er sendt fabrikken og vi vil gi kundene våre en tidsplan for oppgradering».

— Vil øke frekvensen

Og fra sitt ferieeksil på Kreta kommer Ingulstad kunden delvis i møte. Onsdag fikk stokkemannen en stor takk fra NSB-direktøren for at han engasjerte seg:

Les også

Betinget begeistring for NSBs togflørt

— Det er en sammenheng mellom setenes bredde og antall sitteplasser, men vi er opptatt av at også de som reiser lengst skal ha en god opplevelse. Heldigvis er tog på Østlandet nå en kraftig vekstbransje, og alt i 2014 håper vi å kunne øke antall avganger og derved kapasiteten rundt Oslo, sier Ingulstad.

- Rekker dere å gjøre endringer på den første serien togsett som nå er i produksjon?

— Nei, de 24 første togsettene er snart levert, og etter det kommer 26 togsett for lokaltrafikken hvor seteløsningen vil ligne mye på den vi i dag alt bruker. Men når vi snakker om togsett med en levetid på 30 år er det ikke en eventuelt ny seteløsning som vil drive kostnadene. Noen vil kanskje hovere og si at vi bommet med dagens seteløsning, men vi har ikke noe prestisje i det og tar i mot alle gode forslag med takk, sier Ingulstad.

Mens regiontogene som kjører Skien-Oslo-Lillehammer har 235 seter, vil lokaltogene som settes i drift fra begynnelsen av november få hele 295 seter.

Dette gjør at NSB har valgt den trangeste seteløsningen Stadler-fabrikken i Sveits har levert til noe togselskap i hele Europa.