Norge

Drømmetall – men Vys omdømme stuper

Flere har lagt merke til at flere Vy-tog for tiden ser heller spesielle ut. Koronakrisen er forklaringen på dette også. Foto: Sveinung Berg Bentzrød

I motsetning til før koronakrisen kommer Vy-togene nå som de skal. Men suksessen har en trist side, og kommer samtidig med nedslående omdømmetall.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Fravær av passasjerer påfører Vy, Flytoget og Go-Ahead tapte billettinntekter. Men fravær av passasjerer og et kraftig redusert rutetilbud har også gjort underverker med punktlighetsstatistikkene.

Hadde det ikke vært for den triste rammen rundt punktlighetssuksessen kunne toppene i Vy og Go-Ahead feiret uke 15 i år 2020 med champagne.

  • Vestfoldbanen var ifølge Bane Nors statistikk 100 prosent i rute.
  • Flytoget til Gardermoen var 100 prosent i rute.
  • Lokaltogene på Drammenbanen, Hovedbanen og Østfoldbanen opererte med punktlighetstall på mellom 96 og 99,4 prosent.
  • Også Sørlandsbanen, som driftes av Go-Ahead, var 100 prosent i rute.

Mye av forklaringen ligger i at det i tillegg til koronabegrensninger i togtilbudet var påskeuke, og at en rekke strekninger var stengt flere dager i strekk. Dette gjaldt blant annet Drammen-Asker og Oslo-Halden.

Men med få unntak har Vys punktlighet i de siste fem ukene med koronasituasjon stabilt ligget på godt over 90 prosent. Det gir en statistisk opptur.

Mindre hyggelig er omdømmefallet Vy gjør på listen over landets 50 mest profilerte selskaper.

Vy har selv pekt på mange passasjerer og mange avganger, og dermed stor slitasje på jernbanesystemene, som en viktig årsak til alle forsinkelsene. Under koronakrisen har de fått dokumentert at de har sine ord i behold. Det er sjelden man ser informasjonstavler uten beskjeder om forsinkede tog, som her fra Nationaltheatret stasjon 16. april. Foto: Sveinung Berg Bentzrød

Ligger nå tredje sist på omdømmelisten

Vy faller mest, og til tredje sisteplass, på Apeland og Reputation Institutes årlige omdømmeundersøkelse. Bare Facebook og Ryanair har ifølge undersøkelsen nå et dårligere omdømme i Norge. Tine og Ikea kommer best ut.

Det var Dagens Næringsliv som først rapporterte om disse resultatene.

– Vy klarte å dra opp forventningene med nytt navn og stor jubel, men de har ikke klart å levere varene. Folk har mindre tillit til ledelsen og selskapet, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i Apeland til avisen.

Han får følgende svar fra direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy, Elin Myrmel-Johansen:

– Apeland har misforstått hvis han mener vår løsning på et svakt omdømme var å skifte navn. Det er sjelden det er populært å skifte navn. Vi forventet et svekket omdømme da NSB, Nettbuss og Tågkompaniet ble til Vy.

Samtidig stemmer fallet overens med Vys egne målinger av kundetilfredshet.

Passasjerene sa klart fra i fjor høst

Midt i november i fjor skrev Aftenposten at passasjerene slaktet Vy. Det skjedde etter en høst med store togforsinkelser.

Høstens kundeundersøkelse, der 6900 passasjerer deltok, ga et fall i tilfredshet fra 74 til 67 poeng på et halvt år.

Bane Nor tok på seg skylden for 62 prosent av forsinkelsene, gjennom feil på egen infrastruktur.

– Selv med døgnkontinuerlig innsats er det ikke mulig å løse alle problemene med én gang. Nå jobber vi med et nytt felles signalanlegg for hele landet og skifter ut de mest sårbare komponentene, uttalte kommunikasjonssjef Torild Lid Uribarri.

Men med buss, og i Sverige derimot...

Stikk motsatt er situasjonen for Vys busselskap i Sverige. Vy Travel AB tar de tre første plassene i årets svenske undersøkelse om hvilke transportselskaper som har de mest fornøyde kundene.

De tre varemerkene Vy express, Vy Bus4You og Vys Flygbussarna topper listen over selskapene som driver med persontransport.

Denne undersøkelsen gjennomføres av Svenskt kvalitetsindeks (SKI) og inkluderer buss-, tog- og flytransport.

Vys tre varemerker er de eneste som hadde en poengsum over 70 i undersøkelsen (Vy express 75,6, Vy Bus4You 75,2 og Flygbussarna 71,1). Det er 10. året på rad at Vy buss, tidligere Nettbuss, topper listen.

Halv ansiktsløftning

Passasjerer som tar lokaltog har lagt merke til at flere Vy-sett for tiden ser heller spesielle ut, som en krysning av NSB- og Vy-tog. Bare fronten på togene er blitt Vy-grønn.

Forklaringen er ifølge Vy at frontene lakkeres. Dette skjer hos Mantena i Drammen, og kan gjennomføres på tross av alle restriksjonene. Verre er det med resten av togsettene, som påføres folie, og som gjøres av firmaer utenfor Norge. Disse er som så mange andre rammet av reiserestriksjoner.

Les mer om

  1. Koronaviruset