Norge

Klar for take off

I juli tok 36 norske flyvelederstudenter av fra Grand Forks i Nord-Dakota. De kommer hjem til praksis og forhåpentlig en karrière i Avinor.

De norske studentene Johanna Hammervik Flø, Jon Hellerud og Jan Magne Steine (bakerst) skal bli flyveledere. De får utdannelse i USA betalt av Avinor.
  • Alf Ole Ask
    Alf Ole Ask
    Journalist

Les også:

— Et sted mellom 65 og 80 prosent av elevene består og blir flyveledere etter vel to års utdannelse, forteller Eirik Horverak.

Han er den ene av de to Avinor-ansatte som følger de 36 norske studentene her ved University of North Dakota Aerospace Foundation (UNDAF) i Grand Forks. Nå er deres to semestre i USA over. Til høsten kommer det 28 nye studenter.

De studentene Aftenposten møtte, hadde fått fordelt plasser de skal begynne å jobbe på fra høsten av. Nå skal de under veiledning ta opp og ned fly på virkelige flyplasser. Hittil har de trent i simulatorer. Flyplassen de har brukt under opplæringen, er Sola utenfor Stavanger.

Kjøper studieplass

Det er Avinor som har kjøpt seg inn ved det mest norske av alle universiteter i USA. Faktisk det eneste offentlige universitetet som i lovs form er pålagt å undervise i norsk!

I denne byen finnes det en egen forretning som selger norske souvenirer, det er lutefisk å få til jul og en lefsebit er aldri langt unna. Hele senteret er oppkalt etter mannen som skapte det – norskamerikaneren John Odegard.

— Det var litt morsomt til å begynne med at folk ville snakke om Norge og at de hadde norsk bakgrunn, men etter hvert ble en litt lei av det, sier Johanna Hammervik Flø.

Hun er en av fem jenter på dette kurset. Neste skoleår kommer det ni jenter av i alt 28 studenter.

— Det er ingen grunn til at dette yrket skal appellere mer til menn enn kvinner, sier Horverak. Han tror det kanskje kan ha noe å gjøre med at gutter er mer datafiksert enn jenter.

— Kanskje gutter liker bedre å sitte foran en dataskjerm og snakke i radio, fleiper Johanna.

Avinor har satset bevisst på å få flere jenter til å søke denne utdanningen.

Etter et opphold på noen år, begynte Avinor å kjøpe utdanningsplasser igjen i Grand Forks i 2009. De opplevde at resultatet ble bedre. Den klassen som nå går ut, er den andre i denne kontraktsperioden. Den nåværende kontrakten med universitetet i Grand Forks utløper i 2013.

Glem ekstrajobb

Avinor betaler skolepenger og leilighet for studentene. Det vil si de bor på studenthybler der tre og tre deler bad, kjøkken og oppholdsrom. Resten av oppholdet betaler Statens lånekasse for. Studentene kan glemme ekstrajobb.

— Vi får beskjed om at studiet er så krevende at det ikke vil være tid til det. I tillegg har vi heller ikke lov til å ha jobb på det visumet vi er her på, forteller Heine Fjellhaug.

Studentene må gjennom en rekke tester og det som kalles «check points,» og det er lange dager for dem. Dermed gjør også Avinor det klart ved opptaket at det forventes at en konsentrerer seg fullt og helt om studiet.

I et område som Grand Forks trenger man bil, og beboerne i hver leilighet har en på deling. Noen har kjøpt biler som er så gamle at de kommer inn under avgiftsbetegnelsen veteranbil. Målet er å ta dem med til Norge.

Studentene har ulik bakgrunn. Jon Hellerud jobbet fem år i luftforsvaret, og hadde bestemt seg for å bli flyveleder. Johanna og Heine har hatt en mellomlanding i en barnehage på veien fra videregående til utdannelsen som flyveleder.

Hjelp fra Reagan

Universitetet i Nord-Dakota kan takke president Ronald Reagan for at det i dag er en ledende utdanningsinstitusjon for flyveledere. I 1981 streiket de amerikanske flyvelederne ulovlig. Presidenten sparket de 11000 som ikke gikk tilbake til jobb innen 48 timer. Amerikansk lufttrafikk led i lange tider etterpå, men køen av folk som ville bli flyveleder, vokste. I den situasjonen så universitetet i Grand Forks sin mulighet.

Les også

  1. Tar en snarvei til arbeidslivet

  2. Flere prosjekter enn studenter

  3. Farlig å være vekter