Norge

Slik forklarer Go-Ahead sitt priskutt på Sørlandsbanen

I siste konkurranserunde senket Go-Ahead pristilbudet og havnet mye lavere enn NSB og SJ i kampen om Sørlandsbanen. Her forteller de hvordan de fikk det til.

Togene på Sørlandsbanen får ny innredning og blir merket med «Sørtoget» når Go-Ahead mot slutten av 2019 overtar trafikken på denne banen, Jærbanen og Arendalsbanen. Bildet er tatt i Kristiansand. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Go-Ahead tapte på punkt etter punkt da Jernbanedirektoratet målte dem på kvalitet i kampen om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Likevel slo de NSB og SJ sammenlagt på kvalitet og pris.

Nå kan Aftenposten fortelle at det var i tredje og siste anbudsrunde at Go-Ahead stakk av på pris.

– Etter andre innlevering av tilbud fikk vi tilbakemelding fra direktoratet om at vi hadde forbedringsmuligheter på vårt pristilbud, sier Cathrine Elgin, frontfigur hos Go-Ahead Norge AS.

Aftenposten får bekreftet at også NSB og SJ fikk tilbakemeldinger om hvor de kunne gjøre det bedre. Alle tre skjerpet sine tilbud, men ingen kuttet pris som Go-Ahead.

Da direktoratet kåret selskapet som vinner, opplyste de at Go-Aheads tilbud lå 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent, NSB.

Go-Ahead lovet å drive togtrafikk på de tre jernbanelinjene for gjennomsnittlig 150 millioner kroner i året. Det er 336 millioner mindre enn tilskuddet NSB får i år. De lovet også å rekruttere hundretusenvis av nye passasjerer, spesielt i siste del av kontraktsperioden på ti år.

Les også

Ekspert mener spilleregler ble brutt da Go-Ahead slo NSB og SJ.

Cathrine Elgin har under anbudskonkurransen i Norge vært frontfigur for Go-Ahead Norge AS, selskapet den britiske jernbanegiganten har opprettet for å konkurrere om norske jernbanestrekninger. Go-Ahead legger opp til å rekruttere 288.000 på Sørlandsbanen i løpet av fem år og over 500.000 på Jærbanen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Slik forklarer Go-Ahead priskuttet

Hvordan kunne Go-Ahead senke pristilbudet sitt så kraftig?

– Vi gikk inn i en god dialog med flere av våre leverandører og forhandlet frem bedre priser, sier Elgin.

– Dette var første gang vi forhandlet direkte med leverandørene. De kom oss i møte med gode, konkurransedyktige priser.

Go-Aheads Gatwick express på Brighton stasjon. Foto: Go-Ahead

Vedlikeholdsvinneren: Vi leverte samme tilbud til alle

Erfaringsmessig er det mest å hente fra leverandørene på vedlikehold av tog og buss for tog-kontrakter.

Cathrine Elgin mer enn antyder overfor Aftenposten at flere av leverandørene risikerte å måtte legge ned hvis de ikke fikk kontrakt med vinneren av Sørlandsbanen.

– Priskuttet vi oppnådde brukte vi til å senke vårt tilbud. Vi jobbet også videre med kvalitetsdelen av tilbudet. Tilpasninger her var med på å påvirke prisen.

– Hva dreide det seg om?

– Jeg kan dessverre ikke gå ut med detaljer nå, sier Elgin.

Markedsdirektør Silje Nilsen hos Mantena AS bekrefter overfor Aftenposten at det er de som har fått oppdraget med å vedlikeholde tog for Go-Ahead.

Samtidig får vi bekreftet at Mantena ga nøyaktig samme vedlikeholdstilbud til NSB og SJ.

  • Svenske SJ mente Go-Aheads pristilbud var så urealistisk at de klaget til Jernbanedirektoratet. Men de vant ikke frem.

Vil ikke si hvem som skal kjøre buss for tog

Er det da på buss for tog-løsningen Go-Ahead har hentet gevinstene?

– Her har vi samarbeidet med en stor og erfaren leverandør, som har god kunnskap om det aktuelle området. Hvilken ønsker vi ikke å fortelle nå. Vi er midt i en konkurranse om neste jernbanepakke (anbudskonkurransen om Nordlandsbanen, Trønderbanen og Dovrebanen red.anm.) og kan ikke gi et fullt bilde, sier Elgin.

– Vi har en plan og kommer gradvis til å gi ut informasjon om det som vil skje på Sørlandsbanen.

Dette sier Elgin om Go-Aheads høye anslag på passasjerer de vil rekruttere:

– Det var først foran tredje anbudsrunde at vi kunne bruke markedsdata fra Jernbanedirektoratet. Oppdaterte beregninger basert på endrede markedsdata ble derfor inkludert her, sier Elgin.

– Har dere tatt en risiko med lavt pristilbud og høye passasjeranslag?

– Nei. Vi har levert et godt tilbud og tror vi skal lykkes. Vi har hentet flere med lang og god erfaring fra norsk jernbane. Med denne kompetansen og erfaringen bygger vi opp Go-Ahead Norge AS med mål om å bli det beste togselskapet i landet både for kundene og medarbeiderne, sier Elgin.

– Vi har en god dialog med fagforeningene, legger hun til.

Tillitsvalgt lokfører skryter av Go-Ahead

Lokfører Holger Forsberg (39) i Rogaland har vært lokfører siden 2000 og tillitsvalgt i fem år. Han bekrefter at førsteinntrykket er godt.

– Jeg må si det. Og jeg oppfatter at de fleste møter Go-Ahead med tillit. De har vært rundt på alle medlemsmøter og gitt samme informasjon.

Les mer om

  1. Jernbanereformen
  2. Go-Ahead
  3. SJ
  4. Vy
  5. Jernbanedirektoratet

Relevante artikler

  1. NORGE

    Nekter å vise frem regnestykket om Go-Ahead-seieren

  2. NORGE

    Slik er Go-Aheads sjarmoffensiv for å kapre nye passasjerer

  3. NORGE

    Så punktlige har Go-Ahead vært i sine fem første uker

  4. NORGE

    Britisk operatør vraker navnet Sørlandsbanen

  5. NORGE

    Jernbanedirektoratet forklarer hvorfor britiske Go-Ahead slo både NSB og SJ

  6. NORGE

    NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kvalitetspunkter – tapte likevel kampen om Sørlandsbanen