Norge

Ap om NSBs nye navn: – Galskapen vil ingen ende ta

SV, Ap og Sp er sterkt kritiske til at NSB og Nettbuss bytter navn til Vy. Ap frykter millionsløsing til «såkalt merkevarebygging».

Styreleder i NSB, Dag Mejdell og konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

  • Helene Skjeggestad
  • Sveinung Berg Bentzrød
  • NTB

I dag ble det klart at NSB og Nettbuss samles under et nytt navn. Dermed er en over 100 år lang tradisjon over når Norges Statsbaner nå går over i historiebøkene. Fra nå av har merkevaren navnet Vy.

Vy betyr utsyn, oversikt, oversyn. Det er et norsk ord som kommer fra fransk voir, som betyr å se.

– Vi har vyer på vegne av samfunnet og kundene våre. Vi vil skape fremtidens transportløsninger ved å samle buss- og togtilbudet, utvikle nye digitale løsninger og utforske flere transportmidler. Samtidig er høy kvalitet og punktlighet på våre tog- og bussreiser alltid første prioritet, skriver selskapet i pressemeldingen.

280 millioner kroner

NSB bekrefter til Aftenposten at navneskiftet vil koste mellom 220–280 millioner kroner over fire år. Det er Snøhetta som har ledet prosessen.

– Det er mye lakk i den prisen, sier pressesjef Åge Christoffer Lundeby.

Han viser til at de største kostnadene er knyttet til kjøretøy, nye uniformer og forandring på digitale flater.

Hvordan blir navneendringen tatt imot internt?

– Representanter for de ansatte har vært involvert i prosessen, men i dag presenterer vi et nytt navn uten at det har vært lekkasjer i forkant. Det har vært tette skott, og ikke akkurat allmøter der vi har spurt alle hva de synes om Vy, sier Lundeby.

Han sier at det har vært en viss politisk forankring for navnebyttet, men at de ikke akkurat har «hatt politiske forslagskasser der man kan stemme på ulike navn».

– Vi er forberedt på reaksjoner. Det er sterke følelser knyttet til et navn som har vært på selskapet i over 100 år. Når det er sagt, har vi en god følelse for det nye navnet, sier pressesjefen.

Selskapet presenterte nytt tog, ny buss, bybil og nye uniformer på tirsdagens pressekonferanse. Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

  • Bakgrunn: NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare.

Språkrådet: Ikke vår anbefaling

Ikke alle deler selskapets entusiasme for det nye navnet.

– Vi er ikke begeistret for dette nye navnet. Vårt råd til NSB var at de skulle beholde NSB. Det er et innarbeidet navn og en del av den norske kulturarven, sier direktør i Språkrådet Åse Wetås til Aftenposten.

Hun understreker at de vanligvis ikke anbefaler bokstavforkortelser, men at NSB er et spesielt tilfelle.

Derfor anbefalte de å se til Sverige der innholdet i Statens Järnvägar ble fjernet, men forkortelsen SJ ble beholdt.

– Men da de ikke valgte NSB, var vårt neste råd at de skulle velge et navn som gjør det helt tydelig hva selskapet driver med. Dette er et statlig selskap. De burde ha foretatt et valg som viser klart og tydelig til innbyggerne hva de holder på med.

Og det gjør ikke Vy?

– Vy har ingenting med transport å gjøre, sier Wetås.

Direktør i Språkrådet, Åse Wetås. Foto: Butt, Mariam / NTB scanpix

Les også

Disse togene står stille store deler av dagen. Nå bekrefter jernbanen at de kunne vært i bruk hele tiden.

– Skjuler forsømmelse og etterslep

Willy Frantzen, styreformann i Pendlerforeningen Follo og Østfold (PIFØ), er heller ikke særlig imponert.

– Å skifte klær og bytte navn må vel føye seg inn i det beste tiltaket av alle løsninger som overhodet ikke gir pendlerne en tryggere reisehverdag. Da skjules forsømmelse og etterslep i fremskrittets nasjonale ånd. Husk at folket jublet av begeistring da keiseren presenterte sine nye klær (eller var det uniformer?), sier den profilerte pendleren og legger til:

– Ønsker fred over minnet til NSB og dens eier og ønsker det nye firmaet, i nye klær, velkommen med en hyllest. At den gamle eieren fremdeles er eier, bekymrer ingen i dette store nasjonale jernbanefremskrittet.

Sterke reaksjoner

– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til nyheten om navnebyttet.

– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, fortsetter han.

SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.

– Regjeringens jernbanereform har gitt oss er flere direktører og nye, fjollete navn, sier han.

Han varsler at partiet – når det kommer til makten – vil samle bane og tog i et felles selskap. Det skal ha et skikkelig navn, for eksempel NSB, varsler Lysbakken.

– Feil strategi

Rødt-leder Bjørnar Moxnes lurer på hvor mye navnebyttet koster. Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Dette er en trist dag for jernbanen og for hele Norge, sier Senterpartiets stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik.

– Jeg har forståelse for at NSB ønsker å vise at de er nyskapende og moderne når regjeringen nå har lagt opp til omfattende konkurranseutsetting på norsk jernbane, men jeg tror de har valgt helt feil strategi, fortsetter han.

Gjelsvik vil be samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) redegjøre for navnebyttet i Stortinget.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes lurer på hvor mye navnebyttet koster:

«Skal man gråte eller le? Og hvor mye koster dette meningsløse navneskiftet oss?», spør han.

– Velge våre kamper

Rolf Ringdal,leder Norsk Lokomotivmannsforbund, har forståelse for at det er sterke reaksjoner knyttet til navnebyttet.

– NSB har vært i folkets bevissthet i over 100 år, klart det blir følelser av et navnebytte, sier han.

Norsk Lokomotivmannsforbund understreker likevel at det er mange kamper som skal kjempes for jernbanen, og at de har valgt at NSB-navnet ikke ble en av dem.

– For oss er det viktig at NSB, og nå Vy, eies av staten. Vi kommer til å føre en kamp for at det forblir sånn, sier Ringdal.

Les mer om

  1. Nettbuss
  2. Språkrådet
  3. Vy
  4. Navn

Relevante artikler

  1. NORGE

    Det kan ta tre år før alle togene er grønnmalt

  2. NORGE

    NSB skifter navn til Vy

  3. KULTUR

    Folk flest misliker navnene Vy, Equinor og Oslo Met

  4. NORGE

    Et kortspill på styrerommet bidro til at NSB ble til Vy

  5. NORGE

    Twitter ropte og eksperter kalte det «galimatias» da de byttet navn. Ett år etter er de fornøyd

  6. DEBATT

    Språkrådets trauste retningslinjer passer ikke for oss