Norge

Helikopteret avbrøt flyvning tre dager før ulykken

Ulykkeshelikopteret måtte tirsdag avbryte en flyvning etter 16 minutter. Både tirsdag og onsdag lyste en indikasjonslampe i helikopteret, og begge gangene måtte en motorkomponent skiftes, melder VG.

Så sent som tirsdag måtte ulykkeshelikopteret gjøre vendereis over Sotra. Till høyre en av onsdagens testturer.
  • Halvor Hegtun
    Halvor Hegtun
    Kommentator

På en tur fra Flesland til Oseberg Øst tirsdag, 16 minutter etter avgang, begynte det å lyse i en indikasjonslampe på det samme helikopteret som fredag styrtet med 13 mennesker om bord.

Helikopteret var tirsdag ikke kommet lenger enn til Sotra da det returnerte til Flesland. På flyplassen ble helikopteret sjekket etter vanlig prosedyre, og en motorkomponent ble skiftet, skriverVG.

Se data fra tirsdagens flyning hos flightradar24.

  • En kvinne og 12 menn mistet livet i fredagens helikopterstyrt.

To reparasjoner på rad

Onsdag ble det foretatt to testturer av 16 og 13 minutters varighet med helikopteret. På én av disse turene begynte den samme indikasjonslampen å lyse på nytt, og igjen ble det skiftet en motorkomponent, bekrefter pressekontakt Claus Sonberg i CHC Helicopterservice AS overfor Aftenposten. Komponenten hadde ingen tilknytning til rotor eller girkasse.

Sonberg sier at det ikke er uvanlig at en indikasjonslampe lyser, og at reparasjonene var av det rutinemessige slaget.

Torsdag ble det gjennomført seks tjenesteturer med helikopteret, uten problemer. Det var følgelig på den syvende flyvningen etter onsdagens reparasjon at helikopteret styrtet.

  • Fagforeningen SAFE har lenge uttrykt bekymring for vedlikeholdet, melder NRK.

Flyforbud for alle av samme type

Både norske og britiske luftfartsmyndigheter innførte flyforbud for helikoptermodellen EC225LP, kjent som Super Puma, etter ulykken ved Turøy i Hordaland fredag.

Senere fulgte produsenten Airbus opp med et sikkerhetsdirektiv som setter helikoptertypen på bakken over hele verden.

— Det er helt umulig for oss å si noe om hvor lenge flyforbudet vil vare. Grunnen til flyforbudet er at vi må vite hvordan denne ulykken skjedde. Vi vet at rotoren løsnet fra helikopteret, men å finne ut hvorfor det skjedde, er det som er viktig nå. Det får ta den tiden det tar, sier pressekontakt i Luftfartstilsynet, Tor Iversen, til NTB.

Luftfartstilsynet bistår Havarikommisjonen i undersøkelsene på havaristedet.

Inkludert ulykkeshelikopteret er 21 EC225LP registrert i Norge. Av dem har selskapet CHC 14, Bristow 5 og Blueway 2.

Skiftet rotor i mars

Ulykkeshelikopteret fikk nytt rotorhode så sent som for en måned siden. Dette går frem av en redegjørelse om ulykkeshelikopteret som Luftfartstilsynet la ut på sine nettsider fredag kveld.

Tilsynet redegjør for hva som har skjedd med maskinen den senere tid:

— Ulykkesfartøyet ble registrert 13.08.2009. Det skiftet girboks den 17 januar 2016 og rotorhode den 27 mars 2016, heter det i redegjørelsen.

Dette er et forhold direktøren for ulykkesselskapet, Arne Roland, ikke vil bekrefte eller kommentere overfor Aftenposten.

— Dette er forhold den videre etterforskning må avklare, sier han.

Direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon for Transport sa til Aftenposten fredag kveld at det vil være naturlig at kommisjonen, i dens etterforskning av tragedien, går inn i alle forhold rundt maskinen.

— Også den historikken Luftfartstilsynet har vil selvsagt være interessant og blant de dataene vi innhenter, sier Bertheussen.

Han vil ikke si noe om hvor lang tid det vil ta for kommisjonen å konkludere.

— Vi spekulerer aldri i årsak før vi vet noe helt sikkert, sier han.

Les også

Harald Stanghelle om «Nordsjøhelikopteret til pappa...»