Norge

Dobling av henvendelser til krisetelefoner

Krisetelefonen til Kirkens SOS opplevde stor pågang fredag og lørdag. Men så falt antall henvendelser. Konstituerende generalsekretær tror det kan ha noe med rosetoget å gjøre.

Rosetoget brakte nordmenn sammen og hjalp dem gjennom krisen, mener konstituerende generalsekretør i Kirkens SOS, Kåre Dag Mangersnes Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX

  • Martin Jacob Kristoffersen

Fredag kveld og lørdag formiddag opplevde Kirkens SOS en dobling av henvendelser til sin krisetelefon. Det førte til at de måtte mobilisere ekstra frivillige for å ta unna pågangen.

– Vi passerte 20.000 henvendelser lørdag og søndag. Det er svært mange som hadde behov for å snakke om det uvirkelige som skjer, sier fungerende generalsekretær i Kirkens SOS, Kåre Dag Mangersnes til Aftenposten.

– Betyr det at det er mange ensomme mennesker i Norge?

– Ja, det gjør det, dessverre. Og spesielt i en tid hvor det uvirkelige skjer er det vanskelig å være alene.

Alle aldersgrupper

Telefonpågangen dalte ut over søndagen og mandagen, til 20 prosent høyere enn normalen.

– Rosetoget og alle arrangementene hadde nok en virkning. Da var det ikke bare tanker lenger, det var ord og handlinger. Vi så hvordan hele landet kom sammen på en helt ny, vakker og utrolig fin måte, sier Mangersnes.

– Hvor gamle var de som ringte inn? Hva ville de snakke om?

– De kom fra alle aldersgrupper. Men størsteparten var mellom alderen 40 og 60. Mange av dem ringte inn har lidd et tap tidligere. De ville gjerne snakke om begivenhetene i livet sitt, sier Mangersnes.

Nok frivillige

Han legger til at det ikke var vanskelig å mobilisere nok frivillige til krisetelefonen.

– De stilte opp. Men i en slik situasjon er vi også spesielt opptatt av å ta vare på våre medarbeidere. Vi har sagt til dem at vi er alle berørte av det som har skjedd. Men jobben hjalp dem faktisk gjennom krisen. Mange av dem opplevde det som meningsfylt å gjøre noe nyttig midt oppi all forferdelsen, sier Mangersnes.

Mangersnes råder oss alle til å sørge for at våre venner slipper å være alene.

– Vær sammen, del tanker og følelser hvis man finner ordene. Ta vare på hverandre, bak en kake, send en blomst. Det betyr mye!

Snakk med barna

Røde Kors sin krisetelefon har vanligvis stengt i helgen, men denne gangen holdt de den åpen.

– Det er vanligvis unge og ungdommer som kontakter oss, men i helgen ringte det for det meste voksne mennesker, sier leder Marianne Børke. Mange spurte om hvordan de skal forklare det som skjer til barna sine.

– Hvilke råd vil dere gi?

– Foreldrene må definitivt ta barna på alvor og være ærlige og snakke om det som har skjedd. Men vurder hvor mange detaljer barna skal få forklart ut ifra alderen deres, sier hun.

Hun legger til at det aller viktigste er å trygge barna og sørge for at livet godt videre.

– Forklar dem at slike ting skjer ikke hver dag, sier Børke.

Relevante artikler

  1. NORGE

    Krisetelefon ringes ned – folk vil snakke om Ari Behns selvmord

  2. NORGE

    Flere unge oppsøker krisehjelp

  3. NORGE

    – Det nærmeste vi har vært en kollaps i korona-håndteringen

  4. NORGE

    - Kommunens hjelp kommer altfor sent, sier Gunn Hætta, leder av Samisk nasjonalt kompetansesenter.

  5. NORGE

    Enorm respons etter innlegg om selvmord: "Menn tar kontakt og takker meg"

  6. NORGE

    5.500 tok kontakt med ny chattetjeneste. De fleste sier at mobbingen skjer på skolen.