Norge

Netflix lansert i Norge

Den amerikanske film- og TV-strømmingtjenesten er klar for norske skjermer.

  • Geir Amundsen

Etter lansering i Sverige mandag og Danmark i går, kunne norske brukere fra og med klokken 00.01 i dag ta i bruk den amerikanske film— og TV-strømmingstjenesten Netflix.

For 79 kroner i måneden kan man se så mange filmer og TV-serier man bare ønsker via enheter med Internett-tilkobling, deriblant smart-TV-er, spillkonsoller, Blu-ray-spillere, nettbrett og telefoner.

79 kroner ser i det hele tatt ut til å bli den magiske månedsprisen for slike tjenester. HBO Nordic har sagt de vil ta det samme, og tidligere i dag satte Viasat ned abonnementsprisen på sin Viaplay-tjenestefra 99 til 79 kroner.

Viaplay åpner for å laste ned og lagre filmer lokalt på iPhone og iPad i opptil 30 dager. Så spørs det hva de tradisjonelle TV-distributørene vil gjøre med prisene på sine filmleietjenester.

Norske undertekster

Hele Netflix-opplevelsen er på norsk, og filmer og TV-serier kan selvsagt ses med norske undertekster på kompatible enheter som smarttelefoner, nettbrett og spillkonsoller tilkoblet stue-TV-en.

På listen over innholdsleverandører finner vi navn som Warner Bros, Twentieth Century Fox, Walt Disney Company, Sony Pictures Entertainment, BBC Worldwide, CBS Studios, ITV Studios Global Entertainment, Shine International, Nordisk Film Distribution, AB Svensk Filmindustri og Norsk Filmdistribusjon.

Men norske TV-serier og egenprodusert innhold fra NRK, TV2 og TVNorge må du foreløpig se langt etter.

Mange av TV-seriene og filmene skal være tilgjengelige i HD og med Dolby Digital Plus 5.1-lyd. Maksimal bitrate er 5Mbps. Noe mer er det ifølge Netflix ikke noe poeng å

tilby, da bildekvaliteten angivelig ikke kan bli stort bedre. Netflix om det.

Er nordmenn

født med smartmobilen i lommen?

Hvorfor har så Netflix med sine over 27 millioner abonnenter valgt å kaste seg over det nordiske markedet?

— En av hovedgrunnene er den høye bredbåndsdekningen, men også at nordmenn er teknologiinteressert. Det virker jo nærmest som om dere er født med smartmobilen i lommen, sier Netflix-medgründer Reed Hastings til Aftenposten.no.

Fra venstre: Ted Sarandos, Reed Hatsings og Neil Hunt som alle var i Oslo under lanseringen av Netflix i Norge. Erik Five Gunnerud

Sammen med innholdsansvarlig Ted Sarandos og produktutviklingssjef Neil Hunt, er Hastings i Norge for å promotere den norske utgaven av Netflix.

— Ifjor så nordmenn i snitt 178 minutter vanlig lineær TV per dag, mens vi strømmet drøyt 2 minutter?

— Jeg er sikker på at strømming vil ta gradvis over for lineær-TV, og at sendeskjemaet slik vi kjenner det i dag vil forsvinne. Det akter ikke minst Netflix å bidra til, sier Hastings.

- Men hva med norske innhold, hverken NRK, TV2 eller TVNorge har ønsket å tilgjengeliggjøre sitt innhold hos dere?

— Nasjonalt innhold er viktig, og vi tror det bare er et tidsspørsmål før de norske kringkasterne blir med. Se bare på vårt samarbeid med NRK og deres «Lilyhammer».

På spørsmål om vi noen gang kommer til å se en TV- og filmtjeneste, Netflix eller andre, like stor og omfattende som Spotify er i musikkverden, svarer innholdssjefen Ted Sarandos at det neppe vil skje.

— Til det er film- og TV-bransjen helt annerledes, med helt andre inntektsstrømmer og mer komplekse rettighetsregimer.

  1. Les også

    HBO-prisen er klar

  2. Les også

    Netflix lansert i Sverige

  3. Les også

    Canal Digital lanserer TVNorge-arkiv

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Over halve Norge bruker Netflix hver uke. Men er det den beste tjenesten?

  2. KULTUR

    Knallhard utenlandsk konkurranse tvinger TV 2 Sumo og Viaplay til å tenke nytt

  3. KOMMENTAR

    Vil Netflix overleve strømmekrigen i 2019?

  4. DIGITAL

    Amazon Prime Video klar for Norge

  5. KULTUR

    – Skandinavisk TV-bransje er tjent med å stå sammen

  6. KULTUR

    Flere hundre tusen nordmenn brøt loven ved å se filmer gjennom Popcorn Time