Norge

Advarer mot likejacking på Facebook

Likejacking blir stadig mer utbredt, advarer IT-selskapet Cisco i en ny rapport.

Stian Lysberg Solum / SCANPIX

  • Geir Amundsen

Ifølge IT-selskapet Ciscos Global Threat Report, som kommer ut en gang i kvartalet, har såkalt likejacking , hvor brukeren lures til å like en bestemt Facebook-side, blitt en svært populær taktikk blant nettkriminelle.

«Facebook-brukere blir lurt trill rundt ved at de klikker på Liker-knappen for å like en bestemt Facebook-side som vennene deres også tilsynelatende liker», skriver Cisco i en pressemelding.

Lenken fører som regel til en side som inneholder en eller annen form for instruksjon eller oppfordring til å dele sensitiv informasjon, eller til å klikke seg videre til andre sider som kan inneholde virus.

— Likejacking er nå så utbredt at jeg vil tro de aller fleste som er på Facebook har sett slike linker, eller de har hørt om eller kjenner noen som ufrivillig har spredd en eller annen form for spam på Facebook, sier Christian Nordve, sikkerhetssjef i Cisco Norge.

Metoden gir de nettkriminelle tilgang til sensitiv informasjon om brukeren.

I følge Ciscos rapport har antall tilfeller av likejacking økt vesentlig i løpet av de siste tre månedene.

Miley Cyrus på topp

I følge rapporten bruker de kriminelle ofte bilder eller nyheter om kjendiser som lokkemiddel for å få folk til å like siden deres.

Barnestjernen Miley Cyrus topper listen over kjendiser som lokker brukere til å like en bestemt side, hun figurert på 13 prosent av alle tilfellene av likejacking som Cisco har gjennomgått i rapporten. Andre kjendiser som lurer oss rett i fella er skuespilleren Charlie Sheen, popsangeren Justin Bieber og den mye omtalte popstjernen Lady Gaga.

En annen populær taktikk, som utgjorde så mye som halvparten av alle tilfellene av likejacking i januar 2011, går ut på å lure brukerne til å tro at hvis de trykker på en bestemt link vil de kunne se hvem som har sett på profilen deres.

- Rådet er som alltid å være forsiktig og ikke klikk på alt du ser av linker. Hvis en nyhet er for god til å være sann, eller involverer kjendiser, naturkatastrofer eller lignende, så vær på vakt, advarer Nordve i pressemeldingen.

Les også:

  1. Les også

    Føler seg mindreverdig av Facebook

  2. Les også

    Vi bruker et døgn på Facebook - hver måned

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Databasen kan ha stor verdi for hackere: – De kan se mønstre og forutsi ditt neste passord

  2. DIGITAL

    Høysesong for svindlerne: Her er tipsene som gjør at du ikke blir lurt

  3. NORGE

    Har du fått denne e-posten fra Netflix?

  4. KULTUR

    Personvern: Google innrømmer at markedet ikke har gjort nok

  5. KULTUR

    2018 var Facebooks verste år. Årene som kommer, kan bli enda verre.

  6. KULTUR

    Forbrukerrådet om Facebook-skandalen: – Dette har vi vært bekymret for lenge