Norge

Streiken er over. Lettet SAS-sjef ber kundene om unnskyldning.

Konsernsjefen i SAS, Rickard Gustafson, møter pressen i Stockholm torsdag kveld.

Over to timer forsinket møtte SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson pressen og sa at han var lettet over å kunne fortelle at streiken er over.

  • Hans O. Torgersen
    Journalist
  • Lene Skogstrøm
    Journalist
  • Carl Alfred Dahl
    Nyhetsleder
  • NTB

Streiken er over. Ingen SAS-avganger er kansellert fredag.

– Jeg kan med lettelse informere våre kunder og våre medarbeidere at vi nå kan legge denne konflikten bak oss. Vi har nå i kveld tegnet en ny kollektivavtale med våre fire pilotforeninger, sa Gustafson ved pressekonferansen i Stockholm torsdag kveld.

Han fortalte at avtalen er treårig og gir SAS en ny fleksibilitet ved at hver enkelt pilot kan fly både korte og lange ruter.

Striden som førte til streiken, har i hovedsak stått om arbeidstid, turnusplanlegging og lønn. I den treårige avtalen som nå er inngått både for Norge, Sverige og Danmark, sikres pilotene en lønnsøkning på 3,5 prosent i 2019, 3 prosent i 2020 og 4 prosent i 2021. Kravet til pilotene var på 13 prosent.

Flere skal gå i fast turnus

– Vi har fått gjennomslag for veldig mye av kravene som var viktige for oss. Det er en treåring avtale som adresserer alle spørsmålene og spesielt bekymringene vi har hatt, sa leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til NTB etter at partene hadde kommet til enighet.

Han sier ansettelsestrygghet og forhold mellom arbeid og fritid er to punkter de blant annet har fått på plass.

– Samtidig har vi adressert dette med turnusplaner og uforutsigbarhet, der vi har fått løftet andelen som er i fast turnus betraktelig gjennom den avtaleperioden, sa Carlsen.

Ifølge Parat øker andelen piloter med forutsigbar turnusordning fra 40 prosent til 60 prosent.

Fleksibilitet

SAS på sin side er fornøyd med å ha fått den fleksibiliteten de ønsket seg, blant annet når det gjelder at langdistansepiloter også skal kunne fly kortdistanse.

– Denne fleksibiliteten betyr mye for oss i kroner og øre. Men her har det vært gi og ta, som det skal være i forhandlinger, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen til VG.

– Det at man landet på et lønnstillegg på 3,5 prosent er også greit, i og med at det opprinnelige kravet var så mye høyere, tilføyer han.

Pressekonferansen ble i utgangspunktet annonsert til klokken 20.30 torsdag. Deretter ble den utsatt gjentatte ganger. Først like etter klokken 23 kom Gustafson ut dørene fra SAS’ hovedkontor i Frösundavik utenfor Stockholm.

– Korrekturlesingen tok lengre tid

– Korrekturlesingen av avtalen tok betydelig lengre tid enn jeg hadde regnet med, sa Rickard Gustafsson.

Han ba kundene om unnskyldning.

– Jeg vil be våre strandsatte passasjerer om unnskyldning. Det kommer til å ta minst ett døgn innen vi er tilbake i normal rytme. Jeg har full forståelse for at vi har en jobb å gjøre for å vinne tilbake tilliten fra våre kunder, sa Gustafson.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er fornøyd med avtalen.

– Vi har fått gjennomslag for veldig mye av kravene som var viktige for oss. Men selvsagt er vi lei oss for at den har rammet så mange fra en uskyldig tredjepart, sier Carlsen som mener streiken har vært nødvendig.

Partene i SAS-konflikten satt hele torsdag sammen hos Riksmekleren.

Det er NHO Luftfart som har forhandlet på vegne av SAS hos Riksmekleren, mens Parat-forbundet Norsk Pilotforening og LO-forbundet Norsk Flygerforbund har representert pilotene.

– Det har vært veldig krevende forhandlinger. Jeg tror det er nok å vise til hvor lenge vi har sittet her. Vi har sittet her i over halvannet døgn. Det har vært veldig vanskelig, sier riksmegler Mats Wilhelm Ruland til NTB.

Han har kalt streiken den største arbeidskonflikten i Norge på mange år.

Gjennom sammenslutningen SAS Pilot Group (SPG) har SAS-pilotene krevd felles forhandlinger i Norge, Sverige og Danmark.

– Stå samlet

– Betydningen av å stå samlet i forhandlinger overfor et selskap som går over landegrenser har vært helt avgjørende for at vi har kunnet oppnå et akseptabelt resultat for medlemmene våre, sier leder for SAS Norge Flygerforening i Parat, Jan Levi Skogvang.

Siden streiken brøt ut før helgen, har SAS hver dag kansellert et stort antall avganger en dag i forveien, men selskapet har ikke kansellert noen avganger fredag på grunn av streiken. Åtte SAS-flyvninger er innstilt, ifølge Avinor.

Riksmegler Mats Wilhelm Ruland møter pressen under meglingen mellom SAS og pilotene.

Megling pågikk i 35 timer

Ved 16.30-tiden meldte flere medier, blant dem VG og NRK, at partene i SAS-meglingen hadde kommet til enighet om en avtale, som må gjennom protokollbehandling på begge sider.

Streiken tok slutt helt på tampen av den syvende dagen av en konflikt som har kostet flyselskapet flere hundre millioner kroner.

1409 SAS-piloter streiket siden fredag, med krav om forutsigbar arbeidstid, 13 prosent høyere lønn og gjeninnføring av avtaler om karriereutvikling og ansiennitet. SAS mener på sin side at kravene vil true selskapets lønnsomhet.

Etter at det ikke var kontakt mellom partene de første dagene av streiken, møttes de onsdag klokken 11 hos Riksmekleren i Oslo.

Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund omgitt av pressefolk i det han ankommer meglingen mellom SAS og pilotene hos Riksmekleren torsdag formiddag.

– Neppe full drift før lørdag

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til TV 2 at SAS neppe vil være i full drift igjen før lørdag ettermiddag.

– Jeg regner med at SAS-forhandlerne har holdt organisasjonen oppdatert med utviklingen i forhandlingene og at flymannskap er klarert og klare til å utføre flyvninger allerede fredag, sier han, men tror ikke det er mulig å unngå innstillinger og forsinkelser fredag.

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS ber kundene følge med på nettsidene.

– Nå setter vi i gang det operative med å få crewet på plass, flyene klar for flyvninger og passasjerene opp i luften, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS. Han vil ikke spekulere på hvor lang tid det kan ta.

Nær 4.000 flyavganger er blitt innstilt på grunn av streiken og over 300.000 passasjerer er rammet av streiken. SAS har hver dag tapt mellom 50 og 100 millioner kroner på streiken, ifølge anslag fra forskjellige meglerhus.

Les også

DN: Forbundsleder i Flygerforbundet tror på snarlig løsning i SAS-streiken

– Lang streik i flybransjen

Arbeidslivsforsker Kristine Nergaard i Fafo betegner den syv dager lange pilotstreiken som lang.

– Det er en lang streik i flybransjen. Men en uke er ikke langt hvis vi ser på alle typer streiker. En til to uker er ganske vanlig, men her er det stor variasjon, forteller hun til Aftenposten.

Les også

Kabinansatte i SAS støtter de streikende pilotene, men frykter permitteringer

Halve overskuddet kan være spist opp

Fredag for en uke siden anslo finansanalytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets at streiken ville koste SAS mellom 75 og 100 millioner kroner pr. dag den pågikk.

I så fall er den samlede kostnaden nå i ferd med å passere 500 millioner kroner.

– Hvordan tror du streiken påvirker billettsalget fremover?

– Det har jeg ikke gjort beregninger for som jeg vil ha på trykk i avisen, sier Westgaard til Aftenposten torsdag ettermiddag, og bekrefter at hans opprinnelige estimater fortsatt er gjeldende.

DNB Markets spådde tidligere i år at SAS ville få et overskudd på 1,18 milliarder kroner i inneværende budsjettår (2019/2020).

Ifølge Westgaards regnestykker er dermed halvparten av SAS’ forventede overskudd for hele året nå nærmest tapt på grunn av streiken.

– Imidlertid, dette kan være nødvendig for å sikre en bærekraftig forretningsmodell, skrev Westgaard i en analyse etter at streiken brøt ut.

  • Les også: Flere hundre streikende piloter deltok i 1. mai-markeringen
Les også

SAS-ledelsen reagerer på pilotenes lønnskrav. Men toppsjefen selv har fått et solid lønnshopp siden 2015

Fem dager lang streik kostet 150 millioner

Estimatene er basert på at omkring 70 prosent av avgangene er påvirket av streiken, og at det rammer 82 prosent av setekapasiteten.

I tillegg til at piloter ansatt i SAS styrer fly som eies av SAS, leier selskapet inn fly og besetning (såkalt wet-lease) fra flere, andre flyselskaper. Pilotene i disse selskapene er ikke berørt av streiken.

SAS-aksjen har falt 4 prosent på Nasdaq Nordic-børsen, fra 19,44 svenske kroner til 18,65 i skrivende stund, etter en kraftig oppgang da det ble kjent at partene møttes til megling onsdag.

Den norske stat var tidligere medeier i SAS, men solgte seg i fjor helt ut av selskapet.

I 2016 kostet en fem dager lang streik rundt 150 millioner svenske kroner. Men årets streik omfatter alle de tre landene hvor SAS har sin hovedaktivitet, noe som trekker prisen kraftig opp.

Så langt er alle SAS-opererte flyvninger innstilt frem til midnatt, torsdag kveld.

Dermed har streiken så langt ført til 4015 kanselleringer. Dette skal ha berørt 381.507 passasjerer, ifølge SAS.

Les mer om

  1. Streik
  2. Fly
  3. Flyselskaper
  4. Luftfart