Slepebåten kom etter 15 timer

I mer enn åtte timer drev tankskipet "Fjord Champion" hjelpeløst rundt før det traff fjæresteinene. Ytterligere seks og en halv time tok det før slepebåten var på plass.

Etter å ha drevet hjelpeløst og i full fyr gjennom hele natten, traff det 170 meter lange tankskipet fjæresteinene like utenfor Søgne ved Kristiansand i går morges. Båten var på vei fra England til Tyskland da brannen startet fredag kveld. Fra "Fjord Champion" startet å brenne i 22-tiden fredag kveld, gikk det 15 timer før en sterk nok slepebåt kom til tankeren. I mellomtiden hadde det 170 meter lange tankskipet slått mot fjæresteinene i over seks timer. Bellonaleder Frederic Hauge reagerer sterkt på responstiden, som resulterte i grunnstøting for den brannrammede tankeren:* 22.00 "Fjord Champion" begynner å brenne.* Ca. 06.00: Redningsskøyta "Ægir" gjør et mislykket forsøk på å slepe tankeren, og går på grunn.* 06.30: "Fjord Champion" grunnstøter.* 09.30: Kystvaktskipene "Agder" og "Eigun" lykkes ikke med å trekke "Fjord Champion" av grunn.* 13.00 Slepebåten "Haabull" er fremme og slep av tankeren begynner. * Den gikk fra Stavanger klokken 01.00., og var den nærmeste og mest relevante slepebåten for dette oppdraget.

For dårlig.

— Slepebåtkapasiteten langs kysten i Sør-Norge er dårlig. Det tok altfor lang tid før en båt som var i stand til å slepe tankeren var på plass, sier Hauge.Kystverket, som har ansvaret for redningsaksjonen, forstår kritikken mot den lange reaksjonstiden.- Vi forstår at dette diskuteres med tanke på at tankeren lå i fjæra da vi kom frem med en sterk nok slepebåt, sier Ole Arvesen i Kystverket.Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen mener sikkerheten og kapasiteten i Norge er god.- Vi har gode folk og godt utstyr, men vi kan aldri hindre at det kan oppstå ulykker, sier fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen (h) til NTB.

Mangler tiltak.

SV og Fremskrittspartiet er enige om flere tiltak for å bedre beredskapen langs kysten: Oljelenser på plass etter få timer, bedre slepebåtberedskap og flere depoter med utstyr. Kravene kan komme i forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen om sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Meldingen ble levert i januar, etter et krav fra Arbeiderpartiet, SV og Fremskrittspartiet.Men ingen av de tre partiene er fornøyd med arbeidet til fiskeriminister Svein Ludvigsen. I likhet med miljøbevegelsen, mener de den mangler konkrete tiltak for hvordan beredskapen skal styrkes.Allerede to måneder før samferdselskomiteen skal avslutte saken, varsler både Fremskrittspartiet og SV at behandlingen kan ende med konkrete krav til Ludvigsen. Både saksordfører Kenneth Svendsen (fr.p.) og Heidi Sørensen (sv) mener det må være en responstid på 6-12 timer for å ha på plass utstyr som skal begrense miljøskader langs den sårbare norskekysten. De er også langt på vei enige om å styrke slepebåtberedskapen og sørge for tilstrekkelig mange og vel utstyrte depoter langs kysten.Anne-Beth Skrede i WWF Norge mener myndighetene har dimensjonert beredskapen etter prinsippet om at det stort sett går bra. - Vi kan imidlertid ikke flyte på flaksen. I stedet må vi ta utgangspunkt i risikoen for ulykker, sier hun.

Etter at tankeren "Fjord Champion" havarerte kritiseres myndighetene for at det tar altfor lang tid å få slukkeutstyr og slepebåter på plass. Fiskeriminister Ludvigsen mener beredskapen er god nok.