Norge

Rekordjakt på blinkskudd

Vi fotograferer mer enn noen gang, og vil ha det mest avanserte foto-utstyret. 2008 ble et rekordår for salg av digitale speilrefleks- kameraer.

  • Forf>
  • <forf>arve Henriksen<
Les også

Vil bli bedre feriefotografer

Tidligere var digitale speilreflekskameraer forbeholdt profesjonelle fotografer, samt de ivrigste hobbyentusiastene. Nordmenn flest sverget til de små hendige digitale pocketkameraene.

De to siste årene har den digitale utviklingen snudd opp ned på nordmenns fotovaner. Stadig flere går til innkjøp av et digitalt speilreflekskamera. I 2007 kjøpte vi 80.000 slike kameraer.

Når Elektronikkbransjen førstkommende tirsdag slipper salgstallene for elektronikk for fjoråret, vil de vise at 2008 ble et rekordår, med over 100.000 solgte digitale speilreflekskameraer. I tillegg kommer salget av de digitale kompaktkameraene.

Informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen ønsker ikke å bekrefte tallene før pressekonferansen, men bekrefter utviklingen.

Les også

Bli en proff feriefotograf

Blitt lettere.

–Økningen er større enn vi har trodd, og det er flere grunner til dette. De tradisjonelle speilreflekskameraene var ganske tunge, det var enklere å ta med seg de små kompaktkameraene på ferietur eller i fjellet.

De siste årene har de tradisjonelle speilreflekskameraene blitt mye lettere. I tillegg er det kommet hybridkamera, som egentlig har de beste egenskapene fra begge kameratypene, sier han.

Les også

Ny kameratype

Opplevelser.

I tillegg har prisen sunket drastisk. Derfor kan nå den vanlige mannen i gaten nå kjøpe seg avanserte kamera som tidligere var forbeholdt profesjonelle fotografer.

Trond Langeland i Canon Norge, som er markedsledende på salget av digitale speilrefleks, tror folks behov for bedre billedopplevelser er mye av årsaken til utviklingen.

–Nordmenn er helt spesielle når det gjelder det å kjøpe speilrefleks, totalmarkedet er nesten på størrelse med det som selges i Sverige, og de er dobbelt så mange som oss. Rundt 20 prosent av det totale kameramarkedet i Norge er nå speilrefleks, sier Langeland.

Les også

- Fint skal det være

–Tidligere var den typiske brukeren en mann, nå har småbarnsmoren tatt ansvaret for familiens bilder og derfor tatt i bruk dette utstyret. De er likevel mer opptatt av nytten og bruken enn teknologien. Det evige spørsmålet er selvsagt om alle som kjøper et slikt avansert kamera, får utnyttet de mulighetene som ligger i denne teknologien. Det kan hende mange kjøper for avansert elektronikk, mest fordi de har lyst og råd til det, sier Langeland.

Han tipper at salgskurven bare vil fortsette oppover de neste årene.

–Skal jeg tippe, så ender 2009 på 125.000 solgte digitale speilreflekskameraer. Det er spennende å se de som nå pensjonerer seg, mange med bra økonomi og god tid, som tar tak i digitalt fotoutstyr og gjenopptar gamle hobbyer.

Les også:

Foto: Arve Henriksen

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Vi handlet elektronikk for 35 milliarder i 2018 – dette er vinnerne og taperne

  2. DIGITAL

    Dette er årets beste kameraer 2017

  3. DIGITAL

    Vi kjøpte nesten én million nye DAB-radioer i fjor

  4. A-MAGASINET

    Dette bør du vite for å bli en god dronefotograf.

  5. KRONIKK

    Den norske befolkningen er blitt bedratt

  6. KRONIKK

    Kronikk: Norge må sette digitaliseringen som øverste prioritet. Foran arbeid, helse, klima og skole