Norge

Farger, fantasi og frihet

«Guganaga», 1945. Av Asger Jorn (1914–1973).

jorn-Yam6Y0G7ll.jpg AROS KUNSTMUSEUM

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

Danske Asger Jorn (født Jørgensen) var en lederskikkelse i den internasjonale kunstgruppen COBRA, som ble stiftet en novemberkveld i 1948 på Hotel Notre-Dame i Paris. Jorn laget malerier, keramikk, grafikk og utsmykninger. Han er godt representert i Stein Erik Hagens mye omtalte Canica-samling, bygget opp av kunsthistoriker Steinar Gjessing. Jorn var inspirert av Edvard Munch, og neste år presenterer Munchmuseet en sammenstillende utstilling med de to.

EPOKEN

Det var kunstnere fra Danmark, Nederland og Belgia som utgjorde den sentrale kjernen i den såkalte COBRA-gruppen, og navnet er en sammentrekning av forbokstavene i hovedstedene til landene kunstnerne kom fra: Copenhagen, Brussel og Amsterdam. Gruppen hadde en internasjonal orientering, og flere hadde tilknytning til surrealistbevegelsen og avantgarden i Paris.

HISTORIEN BAK BILDET

Helt sentralt for Asger Jorn var fantasi, farger, irrasjonalitet og følelsesmessig energi. Dette var styrende for billedutviklingen, gjerne med en referanse til surrealismen. I dette bildet hyller Jorn den barnlige skaperkraften. Han var opptatt av fantasien som en forløsende kraft, og fremhevet den som uhyre viktig for barns utvikling. Ser vi nøye på dette bildet, finner vi mange figurer som ser ut til å være oppstått ved håndens spontante bevegelser (spontanisme). Her er små fantasifigurer, fugleskikkelser, maskefigurer og noe som ligner på hekser – alle figurene plassert som en sirkelbevegelse i bildet. Her er en livsglad og lekende stemning med en hyllest til barnet og fantasiens kraft. Maleriet tilhører ARoS Kunstmuseum i Aarhus.

Artikkelen er del av innsikt-serien «Kunstverket», som trykkes i Aftenposten hver søndag.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Med Munch i Paris og på Tøyen (Edvard Munch)

Med døren på gløtt (Leonard Richter)

Abstrakte former og fargedryss (Anna-Eva Bergman)

Kunstneren på nervesanatorium (Ernst Ludwig Kirchner)

Streif av krigens skygger (Gabriele Münter)

Livskraft og lengsel (Eline Medbøe)

Livsbejaende og rødt i atelieret (Johannes Rian)

Kunsten å være kvinne (Liv Ørnvall)

Detaljert i bøkenes rom — fotoutstilling (Candida Höfer)

Skrekken for å bli lik sin mor(Lena Croqvist)

Mot lysere tider(Irma Salo Jæger)

Vinterstemning på Sagene (Harald Sohlberg)

Lidelser på lerret (Henrik Sørensen)

Det ensomme huset (Gunn Vottestad)

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kunstverket

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Kunst: Jorn tar Munch ut av rammen

  2. KULTUR

    Her er historien om årets mest omtalte kunstsamling

  3. KULTUR

    Stor interesse for Edvard Munch i Paris

  4. KULTUR

    Langt færre besøker Munchmuseet i 2016

  5. KULTUR

    Stor kunstgave til Nasjonalmuseet

  6. KULTUR

    Historiens største bokverk om Munch kommer på kinesisk