Frykter nye telefonsalg-regler: – Et dolkestøt mot norsk næringsliv
Firmaer kan bli nektet å drive med telefonsalg rettet mot egne kunder.
Regjeringen vil stramme inn telefonsalg-reglene. Det blir møtt med glede hos forbrukerorganisasjoner, mens næringslivet fortviler.
Den viktigste endringen i forslaget, er at næringsdrivende ikke lenger skal kunne drive telefonsalg overfor egne kunder, med mindre kundene har bekreftet at de ønsker det.
– Det er et dolkestøt i ryggen på et norsk næringsliv som allerede står ustøtt på beina. Stortinget må ta til fornuft og endre dette, sier politisk direktør Harald J. Andersen i Hovedorganisasjonen Virke, som organiserer 20.000 virksomheter i Norge.
Effektiv beskyttelse
Hos Forbrukerombudet er reaksjonen litt annerledes. Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth mener innstrammingene gir forbrukerne en mer effektiv beskyttelse mot uønskede salgshenvendelser.
– Endringene vil sikre at det er forbrukernes reservasjoner som blir respektert og at telefonsalg kun skjer til dem som faktisk ønsker det, mener hun.
Behandles til våren
Det var i forrige uke at Regjeringen la frem en lovproposisjon for Stortinget med forslag til innstramminger. Etter planen skal forslaget behandles av Stortinget i løpet av våren.
Bakgrunnen for innstrammingene er at Regjeringen mener at dagens reservasjonsrett ikke er effektiv nok.
Over to millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg i dag, men Regjeringen og forbrukerorganisasjoner mener mange næringsaktører ikke respekterer dette.
Barne- og likestillingsminister Solveig Horne (Frp) har ansvar for Regjeringens forbrukerpolitikk.
– Vi må kunne forvente fra næringsdrivende at de respekterer valget til dem som har reservert seg mot telefonsalg. Derfor foreslår vi nå lovendringer som skal sikre at forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, i størst mulig grad skal slippe denne salgsformen, sier Horne.
Virke: – Skyter småfugl med grovkaliber
En rekke bransjer vil merke de nye reglene. Det gjelder ifølge Virke spesielt aktører innen telefoni, aviser, energi, forsikring og matvarer.
Virke mener at Regjeringen nå straffer hele bransjer fordi noen få bedrifter har skapt irritasjon hos forbrukerne.
– Tilsynelatende er det et tiltak mot useriøse telefonselgere, men realiteten er at dette er et forbud mot at norske bedrifter kan kontakte kundene sine på telefon, mener Harald J. Andersen i Virke
Organisasjonen frykter at de nye reglene vil ta bort grunnlaget for mange arbeidsplasser.
– Vi løser ikke småfuglproblemer med grovest mulig kaliber, sier Andersen.