Norge

Leveringstrøbbel

Dell-kunder må vente flere måneder på PC-er de har bestilt og betalt for.

  • Christine Jensen

— Det skyldes et verdensomspennende leveringsproblem på LCD-skjermer som går ut over norske Dell-kunder først fordi vi ikke har et fysisk lager her i Norge, sier informasjonsdirektør i Dell Norge, Hans Christian Seime til Forbruker.no.

PC-ene fra Dell blir laget på bestilling og kundene betaler derfor på forhånd. Nå må de enten smøre seg med tålmodighet eller be om å få pengene tilbake og heller velge en annen leverandør.Problemer med levering av LCD-skjermer har imidlertid rammet store deler av bransjen denne sommeren og høsten.

Seime forteller at Dell Norge har hatt trøbbel med leveringer fra begynnelsen av august og at det sannsynligvis vil fortsette ut tredje kvartal – altså ut september.

Må vente til oktober

Forbruker.no har vært i kontakt med en student som for tre uker siden bestilte en XPS 1330 som han først fikk beskjed om var ventet 31. august. Nå har han fått en ny dato: 15. oktober!

Han er i tillegg til selve forsinkelsen skuffet over mangel på informasjon fra Dell.

— Det er svært uheldig å i kjøpsøyeblikket bli lovet én ting, for deretter å bare passivt bli informert om en så betydelig forsinkelse, spesielt nå som det er skolestart, mener han.

Problemet skal være størst for nettopp XPS M1330-serien - en serie fargerike laptoper som har vært heftig markedsført. Normalt tar det mellom syv og ti arbeidsdager å levere en PC, men denne må man vente helt til oktober før man kan pakke opp. Men også andre bærbare og skjermer til stasjonære maskiner kan være sterkt forsinket.

Dell anbefaler de som er rammet av leveringsproblemer å ta kontakt med en selger som kan hjelpe til med å velge et litt annet system som ikke rammes av leveringsforsinkelsene.

Men du kan også benytte deg av angreretten og heller for eksempel vurdére en av disse åtte PC-ene som Forbruker.no har testet de siste dagene.

Angrerett

For kjøp av varer over Internett gjelder Angrerettloven. Den gir deg mulighet til å komme ut av et kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor. Du har angrerett i 14 dager fra den dagen du har mottatt varen. I dette tilfellet har du med andre ord all verdens av tid på deg...

Angreskjema kan lastes ned her og Angrerettloven og forskrift om angreskjema finner du på Lovdata.

Flere problemer

Dells nye serie med fargerike laptopper er også rammet av et annet problem. Ifølge Purchasing.com skaper også fargene trøbbel. På grunn av støv-problemer, har alle maskinene vært nødt til å få flere strøk med maling. Dette skaper ekstra forsinkelser.

Årsak

Noe av årsaken til at bransjen sliter med å levere nok LCD-skjermer er ifølge digi.no den store endringen i etterspørselen - nå går man vekk fra 4:3-formatet og over til widescreen. Endringen i etterspørselen skjer rett og slett fortere enn det fabrikkene klarer å omstille seg til.

Dell-kunder må vente lenger enn normalt på bestilte PC-er grunnet bransjens leveringsproblemer på LCD-skjermer.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. BIL

    Stor oversikt: Så lang leveringstid er det på de ulike elbilene nå

  2. NORGE

    SAS-kaoset fortsetter: – Fikk ingen informasjon på 16 timer

  3. NORGE

    Dette lokaltoget er mest forsinket i landet – Men jernbanetoppene griper ikke inn

  4. ØKONOMI

    Ventet seks måneder på varene – så gikk selskapet konkurs

  5. NORGE

    NSB-sjefen lover bedre punktlighet

  6. ØKONOMI

    Utskjelt bunadfirma gikk konkurs – kunder mener de er svindlet