Norge

Bilkjøring vil bli dyrere

Høstens krangel om litt dyrere flybilletter er bare en forsmak. Skal vi nå klimamålene må vi finne oss i at all forurensende transport blir mye dyrere, varsler miljøvernministeren.

Klima-og miljøminister Tine Sundtoft fikk tøffere dager i Paris enn ventet. Nå må hun forberede seg på harde tak for å konkretisere hva avtalen betyr for velgerne.

  • Gunnar Kagge
    Gunnar Kagge

Foreløpig er det mest snakk om viljeserklæringer og lettelse over at klimatoppmøtet i Paris endte med bred enighet. Men snart må tiltakene konkretiseres. Da regner klima— og miljøminister Tine Sundtoft med at det blir harde tak.

Les også hva opposisjonen krever for å oppfylle Paris-løftene:

Les også

Hvor tøff blir klimakuren for å nå Paris-målene?

— Hva betyr det i praksis for oss velgere, at vi skal nå klimamålene?

— Målene er så ambisiøse og endringen vi legger opp til er så kraftfull, at vi må komme enda raskere i gang med å planlegge byer og tettsteder slik at vi reduserer behovet for biltransport. Kollektivtilbudet må bli så bra at en del familier kan vurdere, eller bør vurdere, å kvitte seg med bil nummer to. Hvis du må kjøre bil, må du planlegge å kjøpe en bil som ikke slipper ut så mye som før. Og vi kan ikke ha det slik at staten støtter utbygging av Kolsåsbanen, og kommunen ikke vil fortette langs banen.

  • Les journalist Ole Mathismoens oppsummering av Parisavtalen
    - Hvor mye dyrere bør det bli å kjøre bil?

— Nei, nå har vi akkurat landet Parisavtalen. Vi har fått på plass våre 2030-mål i Norge, vi har gjort mye med 2016-budsjettet, med klimateknologifondet, jernbanesatsing, mer på kollektiv. Men å gi et eksakt svar nå, det kan jeg ikke.

- Er gulroten i ferd med å vike for pisken?

— Tenk på debatten etter budsjettforlikets flyavgift, sier hun og trekker på skuldrene.

Så legger hun til at Regjeringen er opptatt av at det må bli en "skatteveksling", der høyere avgifter på forurensning fører til lavere skatt på andre ting.

— Prinsippet er klart. Prisen på forurensning kommer til å øke i tiden fremover. Men at det kommer til å koste å forurense, er det bare å venne seg til.

  • Budsjettforliket i høst ga 2 milliarder kroner mer i "grønne avgifter
    - Men når 80 kroner på en flyreise skaper så mye baluba, hvordan blir det om man skal prise bilkjøring slik at folk lar bilen stå?

— Det er det som har vært litt slående i Paris. Der har jeg forhandlet med folk som virkelig kjenner klimaendringene på kroppen. De er redde for at øya deres forsvinner. Så har du den hjemlige debatten.

Statsråden avslutter setningen med en megetsigende stillhet.

- Skal det bli billigere å gjøre alt som er kjedelig?

— Nei, se hva det forrige byrådet gjorde her i Oslo, med å satse på kollektiv. Det er kun syv prosent av jobbreisene inn til sentrum som foretas med privatbil. Det er i gang en endring, så vender du deg til det. Mange endringer vil oppleves positivt.

- Du sitter i regjering med at parti som er mer opptatt av lavere skatter enn lavere utslipp, får du med deg dem?

— Nå har vi en samarbeidsavtale med to partier til, og du ser på budsjettforliket at vi skal vurdere oppfølgingen av grønn skattekommisjonen. For denne regjeringen er det viktig med skattevekslingen.

Relevante artikler

  1. LEDER

    Aftenposten mener: Ap presser Regjeringen på klima

  2. LEDER

    Aftenposten mener: For optimistisk om biodrivstoff

  3. LEDER

    Aftenposten mener: Tre partier forstår best hvilke endringer Norge må gjennom

  4. LEDER

    Aftenposten mener: Ja til lavere avgift på lettbrus

  5. DEBATT

    Et budsjett for flere jobber og bedre velferd | Svein Flåtten

  6. POLITIKK

    Endelig statsbudsjett vedtas mandag: Her er 15 endringer som berører lommeboken