Norge

Er det rart jeg tar Audien?

  • Magne Johansen
nyAD2Q1260_doc6mvs1j1m9xv1exlhteg5-SZmEIaDgOV.jpg

Jo da, Sveinung, KEM og jeg tar utfordringen om å kjøre bil «straka vägen» til Stockholm. Jeg blir med selv om jeg er nødt til å tape på tid og at det vil koste for en vinnerskalle som min. Når vi treffes i Stockholm er det godt mulig jeg også står med bøyd hode for å unngå det brede fliret til Sveinung, som jeg kjenner fra de få gangene Arsenal vinner en fotballkamp.

Men det skal kjøres. Tåke og treige køer på Gardermoen kan stoppe KEM. Dessuten må han brøyte seg frem gjennom alle taxfree-butikkene, hvor han og alle andre tror det er så innmari billig. Og du, Sveinung, jeg har hørt at også svenskene sliter med gamle sporvekslere!

Som mangeårig sportsjournalist med ansvar for fotballandslaget og Rosenborg, har jeg hatt mange og lange diskusjoner med Drillo. Men en ting er vi skjønt enige om – det er natta så lenge det er 0 først på klokka!

Vi skal dra senest 05.45. Starttidspunktet er nesten ufint, jeg sliter med å konkurrere om natta, karer. Det er Sveinung og KEM som kuppet tidspunktet — begge vet at jeg aldri ville reist på det tidspunktet.

Les mer om #denbestereisen her: Vi konkurrerer ikke om å komme først. Vi konkurrerer om å ha den beste reisen. Grytidlig tirsdag morgen samles tre Aftenposten-veteraner på Oslo S.

Les også

Fly bil eller tog - hva er best Oslo-Stockholm?

Men jeg skal fortelle GPS-dama i dashbordet på Audi'n hvor vi skal, skyve girspaken i D, lene meg godt tilbake i skinnsetet og la de 272 dieselhestene ta grovjobben de neste timene. Ifølge GPS-dama vil jeg bruke drøyt fem timer, om jeg kjører som folk. Bestefedre kjører pent, selv vi uten hatt.

Sveinung har et godt poeng når han medgir at han fryder seg med å glane tomt ut av togvinduet. Jeg er også blant dem som mener koping er kraftig undervurdert. Men bak rattet må du være skjerpet, ikke minst i nattemørket med bare møtende rushtrafikk.

Skal vedde på at du kommer til å sitte trangt på flyet KEM, og at du vil sende en misunnelig tanke til oss som kan strekke på beina, uten å ta hensyn til om sidemann sover eller har kjøpt en plastkopp kaffe til 30 kroner (han har sikkert ikke turt å ta med seg termos, det er liksom ikke fint med termos på fly). Kanskje mamma'n i setet foran deg har en skrikende kolikk-unge, eller at sidemann har flyangst og skravler på ut og innpust i 45 minutter om noe fullstendig uvesentlig.

Jeg vet du har flydilla og at du er en hyggelig kollega, KEM. Derfor vil jeg, selv i en konkurranse-situasjon, ikke unne deg det samme jeg opplevde på flyturen etter en fotballandskamp i Australia for noen år siden. Jeg fikk midtsetet nesten helt bakerst i en smekk full jumbojet fra Melbourne til Singapore (14 timer). Rundt meg satt det 40, 50 indere som alle hadde vært på fire dagers hvitløk-seminar! Sånne opplevelser sitter i ganske lenge....

Jeg skal kjøre E18 om Ørje, uansett hva dama i dashbordet sier.

Gjennom Østfold kommer jeg til å humre og riste oppgitt på hodet av norsk vei-politikk. Utbyggingen av E18 er en serie skandaler med telehiv og feil pukkstein. I fjor vinter ble det arrangert skirenn på motorveien fordi den ikke kunne brukes av biler! Ingen kan mer om dette enn Sveinung, er det derfor du tar toget?

I flere år er strekningen mellom Vinterbro (TusenFryd) og svenskegrensen blitt bygget ut med en ny veistump her og en stump der. De begynte utbyggingen med å anlegge en fin 4 felts motorvei midtveis på strekningen. Og ikke nok med det, nærmere svenskegrensen er ny veistump nettopp ferdig, men der er det bare to vanlige kjørefelt med litt bred veiskulder. Enda verre er det i den andre enden, fra Hobøl og innover mot Oslo – der er man fortsatt ikke enige hvor veien skal gå. Tenke seg – i flere år nå har man holdt på å bygge ny E18, men fortsatt vet man ikke hvor den nye veien skal ende eller starte, avhengig av i hvilken retning du kjører. Det blir nesten som på Minnesund der det er bygget tre broer ved siden av hverandre! Ikke rart vi må betale bompenger og at det er flere bomstasjoner enn bensinstasjoner langs hovedveiene.

Jeg er glad i å kjøre bil og jeg har i hele mitt liv vært en trofast radiolytter (les: NRK). Og selvsagt er det DAB-radio i Audi'n. Men i det jeg jumper over Riksgrensen, blir radioen stum. Svenskene har i likhet med de fleste andre land i Europa, ikke brydd seg om å satse på DAB. Men Norge satser på DAB og truer med å legge ned FM-båndet neste år – andre land dropper DAB og satser på FM. Jeg blir en dårlig trafikant av å tenke på det.

Som bilist til Stockholm er jeg så heldig at jeg stoppe og strekke på beina når jeg vil, jeg kan stoppe og gå bak en busk om det trengs og jeg får kjøpt nesten like billige sigaretter i Töcksfors som KEM på Arlanda (480 kroner kartongen). På Systembolaget koster vinen omtrent det samme som på Gardermoen, og jeg har masse plass i bagasjerommet til både vin og kjøttvarer. På "bolaget" er det heller ingen som bestemmer hvor mye jeg kan kjøpe. Jeg kan synge høyt og prate med meg selv under hele reisen, og i tillegg har jeg følge med en hyggelig dame dashbordet som hele tiden forteller meg veien. Er det rart jeg tar Audi'n?