Pasientombud sendte bekymringsmelding i fjor

Pasientombudet i Østfold, Akershus og Vestfold sendte i fjor en bekymringsmelding til Helsetilsynet. FOTO: SCANPIX
  • Dette er noe flere av oss pasientombud har snakket om og vært bekymret for om kunne være tilfelle, sier pasient- og brukerombud i Akershus, Knut Fredrik Thorne.

Han forteller at pasientombudet i Østfold, Akershus og Vestfold gikk sammen om å sende en bekymringsmelding til Helsetilsynet i mai i fjor når det gjaldt behandlingen av rettighetspasienter og hvordan de prioriteres.

— Vi så gjentatte ganger at når vi henvendte oss til Oslo universitetssykehus på vegne av en rettighetspasient som hadde fått brutt sine frister, så gikk det ikke mange dagene før de fikk hjelp, sier Thorne.

Les også

- Vi har varslet om triksingen mange ganger

Han sier de har trodd dette har skyldtes slurv og slett arbeid fra sykehuset side, og at de derfor reagerte med vantro da de så legene som på TV2 i går kveld uttalte seg om at dette gjøres fordi ledelsen har gitt instrukser om det for å spare penger.

— Hvis det er tilfelle, er det fullstendig uholdbart. Det er ulovlig, det er uetisk, det er rett og slett ille. Det betyr at sykehuset ignorerer pasientrettighetsloven, sier ombudet.

Thorne mener helseministeren nå må komme på banen å rydde opp.

— Hvis sykehusets holdning er at det er naturlig å gi pasienter som klager en «mulighet» som direktør Bjørn Erikstein uttalte til TV2 i går, da blir jeg alvorlig bekymret. Helseministeren må tenke seg grundig om hva hun foretar seg nå, sier Thorne.