Norge

- Unge jenter forstår den redigerte verden

Norske ungdommer har kåret denne reklamen til årets verste. Men ukebladredaktør tror lavkarbo-foreldre kan sende like feil signaler om kroppspress.

Victoria's Secret blir tildelt «Gullbarbien» for denne reklamekampanjen.
  • Wenche Fuglehaug Fallsen
    Journalist

4300 ungdommer har sagt sitt: Det er Victoria's Secret som i 2012 var best på å få ungdom til å føle seg verst. Undertøysgiganten «vant» Gullbarbien 2012, en årlig kampanje som PRESS, Redd Barna Ungdom, står bak.

— Jeg tror at unge mennesker i dag er veldig godt vante mediabrukere, som for eksempel har en veldig høy bevissthet rundt at verden som man kan møte på TV eller i magasiner ikke er den «virkelige» verden. At den er redigert, utvalgt og forskjønnet, slik de selv gjør med sine egne blogger og Facebook-bilder. Ungdom betrakter media med en viss distanse, og jeg tror dette er en svært viktig kompetanse for dem å ha. Presset fra mediene kommer ikke til å bli mindre, og det er vanskelig å skjerme ungdom fra massemedia, sier Mari Midtstigen, redaktør i magasinet Det Nye.

afp000448491.jpg

Hun tror det viktigste som teller for å møte dette presset er å ha god selvfølelse og selvinnsikt i bunnen. — Dette kommer jo hjemmefra og eventuelt fra skolen. Jeg tror absolutt lavkarbo-foreldrene også må være veldig bevisste på hva slags signaler de sender til barna sine om viktigheten av mat og trening, og vite at familieforhold kan ha en mye sterkere påvirkningskraft enn moteblader.

Forenklet

Mari Midtstigen opplever følgende som en i overkant forenklet forklaringsmodell: «Jente ser tynn modell i blad og utvikler spiseforstyrrelse».

— Ved Michigan State University er det nylig utført en tvillingstudie, som ble publisert i International Journal of Eating Disorders, som viser at eneggede tvillinger har en likere oppfatning av det tynne kroppsidealet enn toeggede tvillinger. Forskerne fant ut at kvinners higen etter en idealisert kropp er 43 prosent arvelig, og at venner og idrettsdeltakelse hadde mer å si for kroppsidealet enn brede kulturelle impulser. Press fra mediene spiller en mindre signifikant rolle, ifølge denne studien.

I tillegg tror redaktøren at de fleste i løpet av oppveksten er opptatt av overflaten, og at det er en naturlig fase å gå igjennom.

— Det kan være litt vanskelig en stund, men det oppleves jo også som veldig spennende å utforske sitt eget utseende når man er i ferd med å finne seg selv. De aller, aller fleste kommer igjennom denne fasen når identiteten er litt mer på plass i andre deler av livet. De som sliter med å takle press fra ulike kanter, har kanskje også andre psykiske utfordringer og må få god oppfølging fra støtteapparat i skolen og helsetjenesten.

Om sitt eget blad, Det Nye, sier Midtstigen at de fremfor alt er opptatt av å uttrykke at det er bra å være deg selv.

Mobbere

Andrea Sjøvoll, leder i PRESS er ikke enig.

Les også

Røde Kors mener disse er best til å få ungdom til å føle seg som verst

— Hver dag møter ungdom skjønnhetsidealer og reklamepress som er designet for å få dem til å føle seg utilstrekkelig. På vei til skolen, på bussen, på trening og på gaten blir ungdom bombardert med beskjed om at de er for feite, for tynne eller bare rett og slett feil. Dårlig selvtillit hos ungdom er penger i kassen for verdens verste mobbere - reklamegigantene, sier Sjøvoll.

Hun mener navnet Victoria's Secret-kampanjen A body for every body, nærmer seg ironi når kun syltynne modeller kan fronte den.

— Jeg forstår godt at ungdom lar seg provosere av dette. Modellene får mer oppmerksomhet enn klærne, og idolisering av magre kropper gir jenter dårlig selvtillit. Reklamen gir dessuten unge gutter et feil inntrykk av hvordan en kvinnekropp skal se ut, sier Andrea Sjøvoll.

Humor

Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen sier at det er en sammenheng mellom ungdoms misnøye med egen kropp og skjønnhetsidealene vi møter i alle typer medier. Hun mener det er svært uheldig at det gjennom reklame skapes kroppsidealer som gjør at barn og unge får et usunt forhold til kroppen.

afp000448494.jpg

— Forskning viser at mange unge er misfornøyd med seg selv. Halvaprten av alle jenter føler seg for tykke, selv om de objektivt sett ikke er det. Stadig flere gutter er også misfornøyd med egen kropp, sier Thorkildsen.

Hun mener PRESS er flinke til å skape humoristisk oppmerksomhet rundt et viktig tema.

- Vi har kommet et lang stykke på vei hvis unge jenter ler av uekte damer med trutmunn i stedet for å forsøke å bli som dem.

Victoria's Secret har ikke kontorer i Norge, så Press sender en Barbie til USA.

— I tillegg starter vi en kampanje mot selskapets twitterkonto. Med tweets fra våre medlemmer skal vi få frem budskapet enda tydeligere, sier Andrea Sjøvoll.

Aftenposten.no har ikke lykkes med å få kommentarer fra Victoria's Secret.