Norge

5.-klassingen kan ikke lese og skrive. Barneombudet er alvorlig bekymret for elever som ikke får oppfølging mens skolene er stengt.

Tiåringen går i femteklasse og har store språkvansker. Først denne uken får han spesialundervisning på skolen. – Vi er alvorlig bekymret for disse elevene, sier barneombud Inga Bejer Engh.

Sønnen (10) har diagnosen spesifikke språkvansker og kan ikke lese og skrive. Moren må lese alt han skal lære høyt for ham. Foto: Signe Dons

  • Lene Skogstrøm
    Journalist
  • Signe Dons
    Fotograf

I fem uker har femteklassingen fra Oslo vært hjemme fra skolen uten spesialundervisning, forteller moren. Tiåringen har store språkvansker og har ennå ikke lært å lese og skrive. Først fra denne uken får han halvannen time to dager i uken sammen med spesialpedagog på skolen sin. Han gleder seg.

– Det er en stor lettelse, selv med ynkelige tre timer i uken, sier moren.

Les hele saken med abonnement