Telia-trusselen kan være utløst av reklamefilm med jente som kaster hijaben
Telia mener trusselen selskapet har fått, har klar sammenheng med en reklamefilm som ble lagt ut på Facebook før helgen.
I den korte reklamefilmen på Facebook-siden til Telia ser man blant annet en ung kvinne som tar av seg hijaben sin og virker glad. Samtidig hører man musikk i bakgrunnen og en stemme som gjentar «freedom».
Denne reklamen har skapt sterke reaksjoner i flere Facebook-grupper. Mange av dem som har reagert, er unge muslimer som mener at Telia går over streken.
Tirsdag formiddag kom det inn en trussel mot Telia Norge.
– Jeg kan bekrefte at trusselen vi har fått, har noe med kampanjen vår å gjøre. Saken er nå under etterforskning hos politiet, sier Kristian Fredheim, informasjonssjef i Telia.
Han vil foreløpig ikke si om Telia vil la kampanjen fortsette som før, eller om den blir endret.
– Vi vil foreløpig ikke uttale oss om kampanjen, sier Fredheim.
Har mottatt flere reaksjoner
Kampanjen viser også andre mennesker, blant andre en ung kvinne som prøver en hijab.
– Vi har fått en god del henvendelser på denne kampanjen. Det er snakk om både negative og positive henvendelser, sier Fredheim.
Aftenposten har sett flere Facebook-meldinger der Telia får kritikk for reklamen. Mange kunder truer også med å si opp abonnementet.
Tor Jøkling, operasjonsleder i Oslo politidistrikt, er også kjent med reklamekampanjen.
– Vi vet at Telia har mottatt mange reaksjoner på denne reklamefilmen. Vi har ikke låst oss til en teori ennå. Denne reklamefilmen er også en del av totalvurderingen vår med tanke på etterforskningen av saken, sier Jøkling.
Han ønsker foreløpig ikke å si hva slags trussel det er snakk om, bortsett fra at den er fremsatt i skriftlig form.
Ikke reell
Ved 13.30 kunne Jøkling meddele at de ikke anser trusselen som reell.
– Vi anser den ikke til å være alvorlig ment eller som en reell trussel, men det er en alvorlig sak og blir etterforsket for fullt, sier Jøkling.